بحران نیترات…

دوباره در سرفصلِ خبرهای هفته ی پیش خواندیم که نیتراتِ آبِ مناطقیِ از تهران، به خصوص حوالی یافت آباد و منطقه ی 17 بالاست.

دوباره.. چرا که بحرانِ نیتراتِ آبِ تهران در پاییز 88 هم به شکل خفیف تری روی داده بود و آنچه آن موقع بالاتر رفتنِ سطحِ نیتراتِ آبِ تهرانِ از حدِ استاندارد بود امروزه به یک بحرانِ جدیِ آبِ آشامیدنی در بعضی مناطق تبدیل شده است..

جای تعجب است که طیِ مدتی که از مطرح شدن افزایش نیترات آب تا حدِ بیشتر از 10% بالایِ استاندارد می گذرد ستاد مدیریت با بحران که در آن زمان با جدیت خبر از پیگیری این مسئله می داد (1) هنوز موفق به برنامه ریزیِ اقدام موثری نشده است. و از آن جالب تر شیوه ی وزارت بهداشت است که در زمان بحران 88 اعلام برگزاری جلساتی در مورد بررسی وضعیت آب تهران کرده بود (2) ولی امروزه با خاطری آسوده خبر می دهد که زنان باردار و شیرده از آب تهران استفاده نکنند ولی «آب با درصد بالای نیترات برای سلامت عمومی مشکلی ایجاد نمی‌کند!!» (3)

و اما نیترات ومشکلاتی که متاسفانه و علی رغم میل وزیر بهداشت به جز زنان باردار و شیرده در کودکان و سالمندان نیز واسطه ی تجمع آن  ایجاد می شود… :

نیتروژن حدودا 78% هواکره را تشکیل می دهد ولی  تنها راه جذب آن برای بدن انسان متابولیسم مواد غذایی می باشد. نیتروژن عمدتا به شکل نیترات وارد بدن شده و به صورت نیتریت از طريق ديواره ی معده و روده مستقيما جذب بدن می شود.

حلاليت نيتريت نيز مانند نيترات، در آب بسيار بالاست و به سهولت از ديواره‌هاي دستگاه گوارش عبور و وارد خون مي‌شود و آهن موجود در هموگلوبين (4) را اكسيد و به آهن سه ظرفيتي تبديل مي‌كند كه اين باعث ايجاد رنگدانه‌هاي قهوه‌اي مت هموگلوبين مي‌شود كه ظرفیت اکسیژن‌رسانی بسیار کمتری از هموگلوبین دارد و در نتیجه به بافت‌ها اکسیژن کافی نمی‌رسد. در بزرگسالان، علاوه بر PH بالای معده و زیادی باکتری‌های طبیعی احیاء کننده نیترات، آنزیم برگشت‌دهنده ی مت هموگلوبین به هموگلوبین وجود دارد که تا حد زیادی از عملکرد نیترات را خنثی می کند. اما متاسفانه در کودکان و نوزادان و افراد سالمند این چنین نیست و در صورت افزایش نیترات در سبد تغذیه ی کودکان (كمتر از 20 درصد) بعد از مدتی رنگ پوست (در ناحیه دور چشم و دهان) به تیرگی می‌گراید که به آن سندرم Blue Baby  می‌گویند که از اولین علایم مسمومیت با نیترات می باشد. اما رفته رفته با سطوح بیشتر از 20 درصد علایمی چون سردرد، اضطراب، تنگي نفس و افزايش در ضربان قلب نیز ایجاد می شود که در نهایت این کمبود اکسیژن بافتی می تواند به خصوص به روی بافت ماهیچه و مغز که به کمبود اکسیژن حساس تر هستند اثر بگذارد.در نتیجه با سطوح 50ـ40 درصد علائمِ مغزي مانند گيجي و خواب‌آلودگي و بهم خوردن وضيعت اسيد و باز خون بروز مي‌كند و  در سطوح بالاي 70 درصد حالت كما، تشنج، افت فشارخون، ضرباهنگ غيرطبيعي قلب و مرگ رخ مي‌دهد.

هم چنین از آنجا که نیتریت به سرعت با آمین ها وارد واكنش شده و N – نیتروز آمین (5) را تولید می كنند بالا رفتن میزان نیتریت در معده می تواند منجر به افزایش موارد ابتلا به سرطان معده در انسان منتهی شود.

ضمنا نیترات می تواند توسط روش های انتقالی از جفت عبور کند و وارد گردش خون جنین شود و حتی غلظت آن در خون جنین می تواند بالاتر از خون مادر رود. افزایش نیترات دریافتی می تواند باعث کاهش رشد رحمی جنین و انواع نقایص نوزادی مانند نقایص لوله عصبی جنین و نقایص قلبی و همچنین سقط های خود به خودی شود. علاوه بر آن افزایش نیترات آب خوردنی باعث زایمان های زودرس می شود و در نهایت افزایش مرگ و میر نوزادان در ارتباط با ناهنجاری های مادرزادی را سبب می شود (6).

و اما راه حل؛

در شرایطی که پس از گذشتن بیش از یک سال و نیم از شروع پدیده ی افزایش نیترات آب آشامیدنی، هیچ یک از دستگاه های مرتبط و متخصص از جمله وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، ستاد مقابله با بحران و آبفا گویا موفق به طرح و برنامه ریزی راه حل موثری نشده اند در رابطه با راه های برخورد با این بحران حرفی نیست !!!

ps: جالب اینکه امروز (شنبه) زنگ زدم شهرداری منطقه 17 یارو بهم میگه بحران نیترات یه شایعه بیشتر نیست و ما اصلا چنین خبری نداریم 🙂

pss: تازه یارو خر منو گرفته بود که حتی وزیر بهداشت هم اینو اولا قبول کرد و الان تکذیبش کرده بعد از بررسیهای کارشناسی 🙂

psss:  و همین امروز رابط ما تو خانه ی سلامت منطقه گفت کارشناسای ما بررسی کردن متاسفانه 30 تا چاه آب آلوده س 🙂

pssss: چی بگم 🙂

(1) محمدرضا محمودی؛ مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران. همشهری آنلاین 4 بهمن 88

(2) دکتر مرضیه وحید دستجردی؛ وزیر بهداشت. همشهری آنلاین 4 بهمن 88

(3) دکتر مرضیه وحید دستجردی؛ وزیر بهداشت. فردا 27 تیر 79

(4) واحد حمل کننده ی اکسیژن در خون

(5) ثابت شده که این ترکیب در حیوانات آزمایشگاهی سرطان زاست

(6) دکتر حمیدرضا پازوکی؛ دکترای داروسازی و دکترای فیزیولوژیکی

جیران پیله وری

Comments
7 Responses to “بحران نیترات…”
  1. noiselesspider می‌گوید:

    شووووهر خواهر من از این دستگاه های تصفیه آب خانگی نصب می کنه
    می گفت خیلی درصدشو کاهش می ده…
    ========================================
    جیران:
    بگو بش بیاد واسه کودکان کار مظلوم رایگان نصب کنه 🙂
    ما الان پول هیچی نداریم 😦

  2. نیما حسن بیگی می‌گوید:

    سلام خانم دکتر .
    خوبید ؟
    به نظر من باید ممنون هم باشیم که دولت خدمتگزار بابت نیترات موجود در آب تهران از مردم پول نمی گیره !
    راستی جیران عزیز با shutter Island به روزم .
    =====================================
    جیران:
    به خدا 🙂

  3. مهسا می‌گوید:

    تا وقتی که سیستم فاضلاب شهری تهران راه نیفتاده ، حجم زیادی از فاضلاب ها داره از طریق چاه وارد زمین میشه ( حساب کنیم این همه جمعیت … 15 میلیون رو که رد کرده ..این همه جمعیت فضولاتشون میره تو زمین که همون طور که گفتین یک منبع مهم نیترات همین فضولاته ) بعد از همین زمین آب برمیدارند و حجم زیادی از آبی که به مصرف ما میرسه با آب چاه مخلوط میشه …. به نظر به جای اینکه هر دو ماه یک بار بلوک های کنار جوی خیابون ها رو نو کنند یا سنگ فرش کل خیابان شریعتی رو از نو بسازند ، بهتره چیزهای مهمتری مثل همین فاضلاب شهری رو راه بندازن … چیزی که سالهاست دارن روش کار میکنن و هنوز بهره برداری نشده به اون صورت … من بچه بودم وقتی کوچه مون رو کندن واسه فاضلاب !!
    =============================================
    جیران:
    همینو بگو تازه من امروز خبردار شدم که 30 تا چاه آب آلوده تو تهران هست که معلوم نیست می خوان ببندنش بالاخره یا نه 🙂

  4. حمید می‌گوید:

    جیران عزیز

    مقدمه ای شاید رو خوندم و چند تا نکته به نظرم رسید. از این که به تفاوت بین جمال زاده و صمد اشاره کردی چه هدفی داشتی؟ می دونی این مقایسه خیلی معنا داره. و از اون دقیق تر چرا استدلالتو بر این پایه می گذاری که جمال زاده فقط تفاوت لحن داره ولی صمد هم تفاوت در لحن داره و هم تفاوت در محتوا.

    اولا بکارت نوشتاری جمال زاده کاملا و کلا با صمد فرق داره. او داستان کوتاه نویسه اون هم به سبک اروپایی اون هم کاملا موافق با ایدئولوژی خودآرام بین به سبک هگلی های جوان در زمان مارکس که هنوز هم به آخوند خوب اعتقاد داره و اعتراض به مذهبی مآب ها رو تو دهن آخوند می ذاره. ولی صمد فلک نویس سیاسیه.

    دوما نوآوری های جمال زاده هم واقعا اشاره به هر دو فضا داره. می تونی اشاره به نوآوری محتوایی صمد رو اصلا بی هیچ اشاره ای به جمال زاده بگی. البته این پشینهاد منه.

    سوما در مقابل محتوا ما فرم رو داریم و لحن بخش کوچکی از فُرمه (در کنار سبک بیان، کادر، اشارات موقیعتی … ) نه تمامش. این قیاس باید اصلاح بشه.

    در نقد سبک نوشتار یه نفر آدم ما از سلیقه مون نباید چیزی بگیم والا ضدعلمی می شه. ولی تو چندبار نوشتی فلان چیز خیلی قشنگه فلان چیز از همه قشنگ تره. این یعنی من نه نقد نو می کنم نه نقد فلسفی نه نقد هنرمندانه نه هیچ کوفت دیگه ای بلکه دارم نظر خودمو می نویسم. مخاطب این سبک نقد کی می تونه باشه؟

    اشاراتی که به حال نقل قول از متون آوردی خیلی گویاست ولی ای کاش یه تحلیل کوچولو هم کنارش باشه. کسی که صمد بشناسه و تموم اینارو خونده باشه و بهش فکر کرده باشه و با حال مقایسه کنه و بدونه تو از چه فضایی اومدی می فهمه کنار هم گذاشتن این متون بریده شده یعنی چی ولی اگه یه ذره توضیح بدی تشریحش کنی خیلی جذابیت کارتو بالا می بره. مخاطب ما همیشه از نظر فکری با ما همه سو تمام نیست. تو می تونی با نمایش ایده ات او رو جذب روش تحلیلت کنی که به نظر من اثرگذارتره.

    اون جمله ی آخری رو که باز نوشتی از همه زیباتره به نظر من خیلی خاص و تکلیف روشن کننده تره. این جمله نشون می ده تو به مبارزه ی مسلحانه معتقدی (چون جمله ی مسلسل رو قشنگ ترین می دونی) و صمد رو هم در هر پیوستاری معتقد به همین راه می دونی در حالی که من تصور نمی کنم صمد در هر حال معتقد به اسلحه کشیدن باشه. تو ماهی کوچولو در مواجهه با اطرافیانش و قبل از اطلاعات پیدا کردن اصلا چنین دیدی نداره.

    تحلیل متنت عالیه. بیا پژوهش با هم کار کنیم.

    چون می دونم عاشق تعریف و تحسینی خواستم یه ذره ازت تعریف کنم ولی میبینم واقعا نامردیه کار دیگه ای بکنم. مطمئنا تو تنها کسی نیستی که تو جمعیت دفاع داره زحمت می کشه ولی نمی دونم حکمت چیه که آدمی زاد از تو ای نقدا انرژی می گیره. صحبت های امروز تو بار تازه ای رو انگیزه و انرژی من تو کار گذاشت. لطفا اگه روزی حس کردی عمل کردم با این ادعاها در تناقضه یه سقلمه بزن تا یادم بیاد امروز چی ها برات نوشتم. چون من کار جمعیت دفاع رو این طوری که تو ازش حرف می زنی دوست دارم.

    راستی تو سبزی؟
    ========================================
    جیران:
    به به کلی حرف می زنم !!!
    راستش من شخصا جمالزاده رو از صمد بیشتر دوس دارم و منظورم هم از محتوا دقیقا همون بود که گفتی.. بزار واضح کنم؛ در اینکه جمالزاده قلبه و شاهکاره بحثی نیست ولی مسئله اینه که صمد اولین کسی بود که به قول خودت سیاست رو وارد داستان های کودکانه کرد در صورتی که جمالزاده تو هزاران چیز اولب بود و من که فکر می کنم قبل از اون اصلا کسی رو که نویسنده نداشتیم و درسته که داستان فارسی رو نجات داد!! ولی معاصر کسایی مثل صادق چوبک بود که اونا هم تو این بعدها بودن ولی صمد تا مدت ها خودش بود و خودش…
    دیگه اینکه من اصلا و ابدا به مبارزه ی مسلحانه عقیده ندارم مگر در آخرین مرحله.. الان چه فایده داره؟ باید مردم اول بدونن چی می خوان بعد براش بجنگن.. حالا با هم حرف می زنیم سرِ این.
    دیگه.. آهان.. من خودم گفتم که این مروری شاید بیش نیست و من اگه بخوام صمد رو نقد کن انقدر کامل تر و دقیق تر خواهد بود که اصلا جاش اینجا نیست. این فقط یه متن کوچولو واسه شماره ی ویژه نامه ی صمد بود برای نشریه !!
    مرسی مرسی 🙂
    من که از خدامه بیام پژوهش .. تازه اگه نشریه ویژه نامه های ادبیاتو ادامه بده با هم کلی چیزای بهتر و بهتر می نویسیم !!
    راستی سبز.. سرِ اون هم کلی حرف دارم.. من بی نهایت بی نهایت به این جنبش احترام میزارم و خودم هم واسه همین قضیهچن روز آب خنک خوردم!! ولی واسه حمایت از مردم.. نه اینکه راه من باشه.. سر همینم می حرفیم !!

  5. شورشی می‌گوید:

    شماتهرانیهاچقدسوسول تشریف دارین توجائی که من زندگی میکنم یه جاده ترانزیتی ازبغل سد که محل اصلی تامین آب شرب مردم شهره رد میشه که سالانه اگه میانگین بگیریم حداقل دویاسه ماشین حامل سوخت وموادشیمیائی ازدره سقوط میکنه ومیفته تو سدولی ماداریم هنوزازاون آب میخوریم وچیزیمون نشده!!!!!!
    راستی یه چیزجالب پارسال که بازم یه کامیون حامل موادشیمیائی وخطرناک که عازم فکرکنم پالایشگاه تبریزبود افتاد توسد کارشناسای محترم اومدن واونجاچندتافواره درست کرده بودن ودرتلویزیون محلی هم میگفتن که اینطوری باد این مواد از آب جدامیکنه درحالیکه من خودم پدرم درسازمان آب ودرهمون سد شاغله میگفت موادبحدی سمی وخطرناکه که حداقل باید تاپنج سال جلو دریچه سد وبازگذاشت تاآب بره چون حتی خاک کف سدوهم آلوده کرده ولی ماداریم ازاون آب استفاده میکنیم بجزاینکه دندونامون ریخته سالی چندتاسنگ کلیه دفع میکنیم و….اتفاق خاصی برامون نیفتاده شماهم زیاد نگران نباشید!
    راستی اجازه دارم لینکتون کنم واگه آره با چه اسمی ممنون میشم خبرم کنیدرفیق!
    به تمام رفقای جمعیتتون هم ازطرف مابعنوان جمعی ازفعالین چپ گرمترین سلامها ودرودهای انقلابی وروبرسون وبگو حاضریم هرگونه کمکی درهرشرایطی که درتوانمون باشه روبراشون انجام بدیم.
    بدرود رفیق گلم!
    ====================================================
    جیران:
    یو….. 🙂
    بابا من که خودمونو نمیگم 🙂 چشممون کور می خوریم با نیترات و سولفات و هر آت دیگه ای 🙂 مشکل اینه که منطقه 17 محل جمعیت ماست که بچه ها میان 😦 و این آب برای بچه ها خطرناکه و من حرص اونا رو می خورم ..
    دستت درد نکنه عزیز دل.. منم الان اد کردمت 🙂
    ما هم کلی سلام و درود داریم و امید اینکه…

  6. عزیزم .. بیا اینجا آب بخور ..
    مگه اینجا آب خوبه اوضاعش ..؟؟
    ما هم از همون دستگاههای عجیب و غریب گذاشتیم ..
    تنها چیزی که همیشه هست قبض پر از ارقام و صفره ..

  7. لینک شدی عزیزم ..
    فقط موندم از کدوم طرف باید بخونمت ..
    =========================================
    جیران:
    اوا نمی دونم !!
    بزار منم لینکت می کنم گولی !
    خوبه طرف تو معلومه 🙂

پاسخی بگذارید

