مروری بر اعلامیه ی حقوق بشر اسلامی

پنج شنبه 14 مرداد؛ 5 آگوست…

910: آخرین ارتش وایکینگ ها در انگلستان شکست خوردند

1100: هنری اول تاجگزاری کرد

1264: شورش اجتماع ضد یهودی در آلمان

1543: تسخیر «نیس» توسط ارتش فرانسه و ترکیه

1583: گيلبرت، دريا نورد انگليسي پس از رسيدن به «نيو فاوند لاند ـ كانادا»، انگلستان را مالك آن اعلام كرد!!!

1772: روسيه، پروس، آلمان و اتريش سرزمين لهستان را ميان خود قسمت كردند

1895: مرگ فردریش انگلس متفکر و نویسنده و فیلسوف سوسیالیست آلمانی در لندن

1906: امضای فرمان مشروطیت توسط مظفرالدین شاه

1920: نوزدهمین اصلاح گر حقوق آمریکا، حق رای را به تمام زنان در ایالت متحده آمریکا داد

1930: تولد نیل آرمسترانگ اولین ماه نورد

1960: روز استقلال كشور افريقايي «بوركينا فاسو» از استعمار فرانسه

1962: مرلین مونرو هنرپیشه در خانه اش مرده یافت شد!

1963: امضاي قرارداد منع آزمايش‏هاي هسته‏اي ميان امريكا، شوروي و انگليس و 130 کشور دیگر

1981: رأي اعتماد مجلس شوراي اسلامي به نخست وزيري دكتر باهنر

2007: جس اسپیلمن؛ سرباز امریکایی به جرم شرکت در تجاوز و قتل دختر 14 ساله ی عراقی محکوم شد

و؛

2008: تصویب این روز به عنوان روز حقوق بشر اسلامی توسط وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی کامپالا پایتخت اوگاندا به پیشنهاد ایران

20 سال پیش از این تاریخ، اعلامیه ی حقوق بشر اسلامی توسط کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی تصویب و امضا شد.. با این تفکر کلی که اعلامیه ی حقوق بشر که بیش از چهل سال قبل در 10 دسامبر 1948 به امضا رسیده نمی تواند به درستی حافظ و بیان کننده منافع اسلام در این زمینه باشد؛ چرا که در جوامع غربی انسان در برابر کسی وظیفه ای به عهده ندارد و این اعلامیه بر آزادی انسان از هرگونه محدودیتی، اجباری و تعهدی تاکید دارد. در صورتی که در اسلام  انسان نسبت به پروردگار خود مسئولیت و تعهد دارد! و دیگر اینکه بسیاری از کشورها بعضی از مفاد این اعلامیه را مبنای قوانین حقوقی خود قرار دادند در صورتی که این اعلامیه با قوانین اجرایی اسلام سازگاری زیادی ندارد و حتی اولین ماده ی آن؛ «ماده 1: تمام افراد بشر آزاد به دنیا می آیند و از لحاظ حیثیت و حقوق با هم برابرند . همه دارای عقل و وجدان می باشند و باید نسبت به یکدیگر با روح برادری رفتار کنند.» در تناقض آشکاری با حقوق زن و مرد در اسلام و قوانین اجرایی آن بود که ارزش شهادت دادگاهی، ارث بری و دیه ی نصف مردان دارند، برخلاف مردان حق ازدواج با غیر مسلمان ندارند، ملیت از مادران انتقال نمی یابد، در قضاوت، سفیر کبیری و بسیاری از مشاغل برای آنان جایگاهی تعریف نشده و …

از این رو این سازمان در 14 مرداد 69 در کنفرانس قاهره اعلامیه ی دیگری با مبنای حقوق بشر اسلامی،  تصویب کرد!!!  امسال، در آستانه ی این روز که روز «حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی» نام گرفت 20 تعهد اصلی دول اسلامی در زمینه ی رعایت حقوق بشر بر اساس اعلامیه ی اسلامی حقوق بشر اعلام شد:

1. تعهد به احترام و تضمين احترام به كرامت انساني‌ تمامي ابناي بشر

2. تعهد به رعايت اصل عدم تبعيض

3. تعهد به تضمين حق حيات

4. تعهد به مقابله با بردگي و پشتيباني از حق تعيين سرنوشت

5. تعهد به حمايت از حريم خصوصي افراد و ايجاد امنيت

6. تعهد به رعايت الزامات دادرسي منصفانه

7. تعهد به تسهيل مشاركت

9. تعهد به حفظ آبرو، حيثيت و شهرت افراد

10. تعهد به فراهم آوردن شرايط ازدواج و تسهيل آن

11. تعهد به حمايت از حق تمتع و استيفاء انسانها

12. تعهد به تحقق آموزش

13. تعهد به منع اكراه درحفظ انديشه توحيدي مبتني بر فطرت.

14. تعهد به فراهم آوردن كار و فرصت هاي شغلي شايسته

15. تعهد به حمايت از حقوق مالكانه و مالكيت شخصي افراد

16. تعهد به حمايت قانوني از مالكيت فكري

17. تعهد به فراهم آوردن بايسته هاي سلامت جسمي و اخلاقي و شرايط لازم براي يك زندگي شرافتمندانه

18. تعهد به فراهم سازي محيط سالم وعاري از مفاسد اخلاقي

19. تعهد به رعايت حق آزادي اقامت و رفت وآمد افراد

با مرور ساده ی این تعهدات چنین به نظر می آید که چنانچه دول اسلامی در سال پیش رو به تعهدات فوق به شکل کامل عمل کنند معضل کار کودک حداقل در دولت های اسلامی  حل شده خواهد بود و سال دیگر در چنین روزی ما تمام توان خود را بر دفاع از کودکان کار و خیابان در جوامع غربی خواهیم گذاشت..!!

جیران پیله وری

Comments
9 Responses to “مروری بر اعلامیه ی حقوق بشر اسلامی”
  1. عظیمی می‌گوید:

    سلام جیران عزیز
    افسانه ی باران اسم یکی از کتابهای نادر ابراهیمه . درسته ؟ وجه تسمیه ی وب شما از اونجا آمده ؟
    تعجب کردم با احساسات شاعرانه و تحلیل خوبتون انتظار داشتم یه وب ادبی هنری جلوم باز شه ! اما خیلی جالب شد !
    موفق باشی . حتما بازم به ما سر بزن . وب شخصی من :
    http://www.elhamazimi.blogfa.com
    خوشحال میشم بیای.
    یاحق
    =================================================
    سلام عزیزم !!
    خوب وبلاگ من هم ادبیه هم تخصصی هم چیز میزای مربوط به جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان رو توش می نویسم گاهی….
    آره این از نادر ابراهیمیه و چقدر من دوس دارم خیلی این آدم و کاراشو…..
    چشم !!!

  2. سعيده می‌گوید:

    چقدر اين تعهدات هم اجرا مي شوند!
    چه تفاهمي داريم درباره ي نادر ابراهيمي…
    ==========================================
    جیران:
    همینو بگو…
    به به… جدا نادر ابراهیمی چیز دیگه ای بود.. دریغ از از دست دادنش…

  3. میفا می‌گوید:

    مرسی جیران جون که اومدی بهم سر زدی!:)
    راستش من دلم نمی خواست که دیگه نیام… اما مشکل این بود که من هفته ی بعد از اون روزی که اومدم جمعیت برگشتم خونه و الان تهران نیستم و تا مهر هم تهران نمیام… خودم از این بابت ناراحتم، دوست داشتم حداقل بیشتر آشنا بشم با جمعیت… امیدوارم وقتی که برگشتم تهران بتونم باز هم بیام.
    ========================================
    جیران:
    سلام عزیز دل…
    عیب نداره برگشتی بیا زیاد زیاد 🙂
    :*

  4. زاغارت می‌گوید:

    در پاسخ به نظرت تو وبلاگ رفیق شورشی!:
    سلام رفیق من نمیدونم چرا هیچ کس نظر من رو درست متوجه نشد !
    من خودم کمونیست هستم ولی تو اون کامنت منظورم این بود که یک فرد که بخواهد سواستفاده بکند خیلی راحت میتواند با یک مغلطه اوضاع را طوری جلوه دهد که انگار با شکست دادن یک کمونیست ان هم در یک قضیه نامربوط ایدئولوژی کمونیسم را مغلوب کرده است!
    از تمامی دوستان تقاضا دارم که یک بار دیگر نظرات قبلی بنده را بادقت بیشتری بخوانند تا از هر گونه سو برداشت جلو گیری شود!
    ============================================
    جیران:
    سلاملکم 🙂
    راستش من کاری به تفکرت نداشتم فقط ميخواستم بگم درست بحث کنین و می بینی که هرکی بیاد بخواد اینجور بگه اونحجور بش میگیم 🙂
    چشم چشم 🙂
    الکی زدیم به توپ و تانک خودمون !!!

  5. نیما حسن بیگی می‌گوید:

    سلام جیران عزیز .
    جواب پیام قبلیمو که ندادی !!!
    به نظر من حقوق بشر ، حقوق بشره و دیگه اسلامی و مسیحی و یهودی نداره ! اگه قراره حقوق آدمها محترم شمرده بشه دیگه چه فرقی می کنه دین و مذهب و عقیده شون چیه ؟ حقوق انسانها چیزی که باید داده بشه و اگه نه که به زور گرفته بشه . به نظر من این بازی با کلمات – حقوق بشر اسلامی ، اقتصاد اسلامی ، هنر اسلامی ، علم اسلامی ، تربیت اسلامی ، و … – فقط وقت آدمها رو تلف می کنه ! اونایی که خوب بلدند با این کلمات بازی کنند دنبال چیزی غیر از حقوق بشراند . البته چیزی که گفتم بدیهیه و خودت بهتر از من به این چیزها آگاهی . پس ببخشید از پر حرفی من !
    راستی با داستان کوتاهی از خودم به روزم . خوشحال میشم بخونی و نظرتو بگی .
    شاد باشی خانم دکتر .
    ================================
    جیران:
    نه نه.. دقیقا همینه.. بازی با کلمات..
    چرا من که جواب دادم همین جا 😦

  6. شورشی می‌گوید:

    سلام صبح بخیر:
    خوبه هرصبح که بیدارمیشی وکامنتهاتو چک میکنی یکی اینجاست نه؟
    ببخشیدکه نمیتونم یابهتربگم نمیخوام درمورداین به اصطلاح حقوق بشراسلامی نظربدم چون به قول این رفیقمون نیمااعتقادی به نامگذاری های الکی اینچنینی ندارم که متاسفانه درجائی که من زندگی میکنم مث یه افت افتاده به جون همه چیزمطمئنم اگه بگم مااینجافمینیست کردی وجنبش دانشجوئی کردی داریم خندت میگیره تازه اینا خوبه کسای که طرفای مااومدن میتونن برات تعریف کنن که حتی مادرکنارفمینیست وجنبش دانشجوی کردی چیزهای دیگه ای هم چون مرغ کردی تخم مرغ کردی گاو کردی روغن کردی و…هم داریم!البته منو ببخش این حقوق بشراسلامی ودیدم یاد این چیزا افتادم آدمه دیگه فکرش هزارجامیره!من که حتی به منشورحقوق بشربورژوائی سازمان ملل هم اعتقادی ندارم چرادیگه…!
    من آپم رفیق اگرچه بازم تلخه امابیاوبه طرف ماسربزن خوشحال میشم.
    ==================================================
    جیران:
    عاشقتم….
    منم راستش به هیچ کدوم اینا عقیده ندارم نه حقوق بشر که همه مون می دونيم يه اسمه بی محتوا بيشتر نيس… نه هیچ کدوم دیگه
    ولی خوب اولاً اين برايه نشريه نوشته شده بود نميشد خيلی تند باشه و ديگه اينکه مهم نيس ما قبول داريم يا نه اونا دارن انگار و مردم هم متاسفانه براشون جذابه این اسما و تاریخای بی معنی…
    اصلا از نظر من همین که روز اسلامی حقوق بشر داریم یعنی چنین چیزی وجود نداره !!
    این اعلامیه هل فقط حرف مفته دیگه !! خواستم همینو بگم…
    و .. خیلی هم خوبه معلومه 🙂 مرسی که میای سر می زنی عزیز دلوو من شاد شاد میشم 🙂 با این دوری ها و درگیری ها دیگه دلمون خوش همین سر زدنای از راه دوره تو این وانفسای محبت 🙂

  7. اول که خوشحالم که اومدم اینجا ..
    دوما اسلامی بود ؟
    ============================================
    جیران:
    هان؟
    وات ایز اسلامی؟؟
    نه نه.. من فقط اطلاع رسانی کردم وعده وعید مردم خر کن آقایونو 🙂
    اما چون تو نشریه داخلی جمعیت چاپ شد نمیشد خیلی هم تند باشه این بود که زیاد تیکه ننداختم 🙂 در حد اطلاع رسانی 🙂

  8. شورشی می‌گوید:

    ببخش اگه باپست جدیدم ناراحتت کردم بعدکلی فوش که بخاطرگذاشتن اون عکس امروزخوردم بودن رفقای مث شماباعث دلگرمیه ممنونم!
    ===========================================
    جیران:
    فدات شم خیلی هم خوب کردی.. دنیا پر از چیزای ناراحت کننده س باید هم ناراحت شیم …

  9. الف.ح می‌گوید:

    ok! ولی باور کن خوندن یه همچین پست هایی یک «همت مغاعف» اساسی میخواد که بنده اصولن ندارم.
    حتمن در یه فرصت بهتر میام و میخونم رفیق!
    ===============================================
    جیران:
    می دونم !!!!!!!!!!!
    بزرا بیا پست کما رو بخون 🙂

پاسخی بگذارید

