بحث: خودکشی!!!!

این پست یه کم طولانیه ولی لطفا وقت بزارین و بخونین هرچند مقاله نیست ویه بحثه و در نتیجه خسته کننده نیست خیلی 🙂

یکی از دوستان (اعترافات) یه پست گذاشته بود بگی نگی ربطی به خودکشی داشت و در پی اون تو وبلاگ من و خودش یه بحث خودکشی راه افتاد!!!

حالا واسه جمع و جور کردن قضیه و همچنین اینکه بعضی رفقا هم براشون جالب شده قضیه، اینجا مطرحش می کنم!!

نمی دونم چطور جمعش کنم 🙂

من گفتم که «به نظر من این اوج ذلت و بی ارزشیه تو یه انسان..
که حتی از پست ترین حیوونا هم پست ترش می کنه چرا که حتی حیوون ها هم خودکشی ندارن…
(البته استثناهای واقعا اندکی داره)
این یا نشون دهنده ی ذلته یا تمایل به نشون دادن خود.»

دوستمون در این زمینه عقیده داشت که «اصلا مگه صادق می خواست خود نمایی کنه که خودکشی کرد؟ برای من صادق یه اسطوره از جنس عظمت بود من نمیتونم قبول کنم صادق هدایت برای خود نمایی یا ذلت دست به خودکشی زد!! صادق هم مشهور بود ونیازی به خود نمایی نداشت و هم این قدر بزرگ وبا عظمت بود که نمیشه بهش گفت انسانی بی ارزش و ذلیل !!

اصلا چرا باید تنها دلیل خودکشی همین چیزی باشی که نسخه شو می پیچی و حکم صادر کردی؟
سرخوردگی های اجتماعی
دروغ های زندگی…………….
ندایی که از یک سهراب بلند شد و به دست رستم فریب خورده به قتل رسید
و… (خیلی زیاد بود از همین چیزها دیگه)
هر چیزی که دور و برت هست که نباید باشه طوری که به بودنش عادت کردی و شده یک تکرار ، تکراری که کاملا برات منطق شده اصلا منطق رو همین تکرار بوجود آورد
تکرار
خواب غذا مسترح سکس….
همه چیز همه چیز باعث میشه تو رو به انزوا بکشونه به چنان انزوایی که حاضر به ادامه نیستی و در این گذر یا سوار بر اسب خیالی میشی و در دیوانه خانه شروع به اسب سواری میکنی و نفس نفس میزنی و هن هن میکنی که حتی دیوانه ها به دیوانه بودن تو معترض میشن و یا باید سبو سبو نوشابه مرگ رو بنوشی و به خود کشی فکر کنی…»

و در پایان هم این دوست دعوتم کرد به خودکشی فکر کنم!!

و بعد  من براش نوشتم که «چیزایی که نوشتی رفیق همه ش درسته. ولی دقیقا واسه همینه که من میگم خودکشی ذلت رو داره. چون سرخوردگی های اجتماعی، دروغ های زندگی و همه ی چیزایی که نوشتی رو خیلی ها ممکنه ببینن. آدم واقعی و محکم و قوی سعی می کنه بجنگه باهاش.. که اصلا یکی از لطف های انسان بودن همینه که می تونی بجنگی. ولی آدمای حقیر با این چیزا می شکنن و ترجیح میدن نباشن که نبینن به جای اینکه ببینن و کاری بکنن.
و تازه من میگم این نظر منه!! نظر من!!!
و صادق.. من خیلی نوشته هاشو دوس دارم ولی دقیقا به همین خاطر هرگز از شخصیت هدایت خوشم نیومده. هیچ وقت. هیچ وقت. و هیچ کدوم از کتاباییشو که از زبون اول شخص نوشته شده دوس ندارم از جمله بوف کور!! در حالی که بقیه ی آثارش شاهکاره..
می بینی.. حتی هدایت هم مشمول این فکر من میشه که حتی گیریم که فهمید دنیای آشغالی داریم ولی کم آورد. که آدم ضعیفی بود. و تازه اون 20-30 باری هم که سعی کرد خودکشی کنه از نظرم جلب توجه میشه!! هدایت نویسنده ای بسیار بزرگ بود با شخصیتی بسیار فرودست و از هم پاشیده.»

خلاصه من اینجا فهمیدم کلمه ی ذلیل کلمه ی نادرستیه و به جاش باید ضعیف رو بگم.

بعد دوستمون با من قهر کرد گویا ولی خوب از اونجایی که بالاخره رفیقیم خودش آشتی کرد و برام نوشت که «اما بازم میگم رفیق عزیز و رمانتیک خود کشی میتونه دلایل مختلفی داشته باشه نه فقط اون دو دلیلی که شما با یک جمع کل نگاه می کنید
چند سال پیش من یه کتاب درمورد خود کشی خوندم توش همه نوع خودکشی رو رد کرده بود منتها به یک تضاد درونی رسیده بود اونم این بود که یه زنی بعد از اینکه همسر و معشوقشو از دست داد چند روز متوالی میرفت سر قبر همسرش و فقط گریه میکرد کار به جایی کشیده شد که زن عاشق به خاطر اشک های مداوم کارش به بیمارستان وبعد در اثر ضعف میمیره نویسنده اینو جز خودکشی ها آورده بود و کاملا ازعان داشت این یعنی مرگ واقعی برای یه معشوقش نه با قرص بود نه با تیغ نه باطناب و حلقه… خلاصه اینکه این نوع مردن مورد تایید نویسنده بود
حالا من از تو میپرسم آیا این نوع مردن که جز خود کشی هم محسوب میشه بخاطر زبونی و خود نمایی بود؟؟
بابا منم که خودکشی و قبول ندارم. ولی میگم دو تا دلیل شما قانع کننده نیست اصلا نمیشه تمامه خود کشی ها رو با این دو دلیل روند»

و منم گفتم که «خوب من یه کم فکر کردم و دیدم بهتره به جای کلمه ی ذلیل کلمه ی ضعیف رو بیارم که شاما این نوع هم بشه!! اوکی.. پس من نظرم اینه، با قطعیت، که خودکشی یا در اثر خودنماییه یا ضعف.
چرا که کسی هم که به خاطر معشوق از دست رفته ش خودکشی می کنه ضعیفه.
و مسئله اینه که من آدمای ضعیف رو اصلا دوس ندارم. اصلا..
بازم میگم این نظر شخص منه..
و به خصوص وقتی می بینم که جوونا (تو رو کاملا مستثنا می کنم) الکی تو فاز تایید کردنِ خودکشی هستن بدون اینکه حتی جرات و شهامت و انگیزه ش رو داشته باشن اعصابم به هم می ریزه و به خصوص وقتی پای هدایت میاد وسط، چون اون خیلی خیلی خیلی نویسنده ی خوبی بود ولی یه آدم شکست خورده و داغون بود و هیچ جای دفاعی از نظر من نداره…»

در اینجا رفیق شورشی نوشت که «جیران جان بانظرت درمورد هدایت کاملا مخالفم اون بهیچوجه انسان ذلیل وشکست خورده ای نبود بلکه شاید اون درزمانی اشتباه به دنیا اومدهدایت برعکس خیلیها که شاید یه شخصیت سیاه وخشن ازش ترسیم کنن یه انسان کاملا عاطفی ونازک دل بوده که تحمل شرایط غیر انسانی این دنیا براش غیر ممکن بوده برای کسی که حتی حاضرنبوده که جان یه جاندار دیگرو برای اینکه گوشتشو بخوره بگیره وبهمین خاطر هم به گیاه خواری رومیاره وحتی یه کتاب هم دراین مورد مینویسه بهیچوجه نمیتونه یه انسان شکست خورده باشه برعکس بنظرمن هدایت کاملا هم عاشق زندگی بوده واونم البته زندگی دریه شرایط انسانی نه دراین دنیای که همه چیز برپایه استثمارانسان ازانسان بنا شده وانسانیت وفقط باید درفرهنگ لغات جستجو کرد.بهرحال اگرچه شاید من نباید دراین مورد نظر میدادم اما دلم نیومد وقتی صحبت ازهدایته ساکت باشم وچیزی نگم.»

و خود اعترافات هم نوشت که «یه بار دیگه به این جملت دقت کن:
به خصوص وقتی می بینم که جوونا (تو رو کاملا مستثنا می کنم) الکی تو فاز تایید کردنِ خودکشی هستن بدون اینکه حتی جرات و شهامت و انگیزه ش رو داشته باشن اعصابم به هم می ریزه
اولا نمیدونم متوجه تضاد در حرفات شدی یا نه؟؟
الان بت میگم.
تو کاملا مخالف خودکشی هستی خب منم همین جور ولی چرا میگی از آدمایی جرات و انگیزش رو ندارن تا خودکشی کنن اعصابت به هم میریزه؟؟ اگه با خود کشی مشکل داری چرا دیگه ناراحتی که مثلا من خودکشی نمی کنم؟ و فقط تز خودکشی میام؟؟
خب باشه من میرم خودکشی میکنم تا دیگه اعصابت بهم نریزه!!!
دیالیکتیک که میگن کاملا درمورد شما صدق میکنه یک تضاد از درون امید وارم سنتز خوبی بیرون بیاد!!!!!!!!!!!!!!
دوما بازم میگم من نگفتم بریم خودکشی کنید و این مورد تایید من نیست… درثانی اصلا دو دلیل شما رو قبول ندارم نه ضعف نه خود نمایی!!
بالا هم این همه براتون دلیل کافی آوردم و شما هم تایید کردید پس این دو دلیل شما کافیه نیست!!!
اگه لازمه باز براتون دلیل بیارم ….»

خطاب به اعترافات عزیز هم باید بگم راستش عزیز من به واضح ترین شکلی که می تونستم برات توضیح دادم. انگار ولی اصلا متوجه نمیشی :)
من با جمله های خیلی ساده برات توضیح دادم ولی انگار انقدر تو فاز حرفای قلمبه سلمبه ای که دیگه مکالمات عادی روت اثر نداره.
به نظر من تمام خودکشی ها یا زیر مجموعه ی ضعفه یا زیرمجموعه ی جلب توجه. جلب توجهی که ممکنه حتی واقعا با مرگ همراه باشه
و هردوش اعصابم رو خورد می کنه!! ببین، من میگم کسایی که حرف خودکشی می زنن و شهامتش رو ندارن اعصابم رو خورد می کنن (گروه دوم) و کسایی هم که از ضعف خودکشی می کنن همین طور (گروه اول)

این بین یه گروه هم هستن که خودکشی های اعتراضی می کنن مثه کسی که تو جنوب خودشو آتیش می زنه در اعتراض به تبعیض علیه زنان،  خوب، اینم جلب توجهه. گیریم جلب توجه جهانی!!
خوب پس تناقض کجاست؟!!!!!!!!!!!!!!  می بینی اگه کسی مثه تو (چون خودت مثال زدی) که میاد و ادای خودکشی در میاره ولی جراتشو نداره و اینکاره نیست میشه گروه دوم!

و ضمنا عزیز، بین کسی که خودکشی می کنه یا سعی می کنه واسه خودکشی و کسی که حرف از خودکشی می زنه و تایید می کنه اینو فرق هست. ممکنه تو همجنس گرایی رو قبول داشته باشی ولی همجنسگرا نباشی خودت. درسته؟؟ و مثلا به میترا نقدی نیست که اینو تایید می کنه. ولی کسی که میاد و یه چیزایی می نویسه در رابطه با تمایلش به خودکشی و اینا ولی نه جرات و نه شهامت و نه انگیزه ش رو نداره دیگه جز اون دسته نیست :)

اینو که حتما متوجه میشی…حرف بیشتری ندارم جز این که یکی دوبار دیگه برگرد چیزایی رو که نوشتم بخون :)

و به شورشی عزیز هم باید بگم اگه مطالب بالا رو خوندی جوابتو گرفتی 🙂 ولی خوب انگار این جمله خیلی مد شده راجع به هدایت که اون جلوتر از زمانش بود و … مگر هرکس جلوتر از زمانشه باید خودشو بکشه؟ همین نشون میده که اون شاید یه مغز شاهکار داشت  ولی آدم ضعیفی بود که نتونست خودشو جمع و جور کنه… و حتی اگه هم فکر می کنی که می خواست جهان ور متوجه کنه که دنیای گندیه باز هم یه نوع جلب توجهه.

و نمی دونم چرا همه قدرت نویسندگی هدایت رو با شخصیتش قاطی می کنن. یه نفر می تونه جزمحبوب ترین بازیگرا باشه و از افتخارات بازیگری و همه عاشقش باشن ولی تو زندگی شخصیش موجودی باشه تریاکی و معتاد و داغون و بسیار بسیار بداخلاق و پاچه گیر (نمونه ای که زدم رو چون به تازگی فوت کرده اسمشو نیاوردم) من نمی دونم ما چرا همه چیز رو با هم قاطی می کنیم؟؟؟ ولا به نظرم حتی کسی که هدایت رو دوس داره قبول داره داغون یه لفظ بسیار به جا راجع به اونه 🙂

حالا برمی گردیم به چیزی که حرف منه، از نظر من همین دو حالت کلی واسه خودکشی وجود داره و من هیچ کدومش رو تایید نمی کنم. به نظر من واسه هرچیزی باید تا میشه مبارزه کرد. و این نظر شخصی منه. نه یه قانون جهانی 🙂

Comments
15 Responses to “بحث: خودکشی!!!!”
  1. eterafat می‌گوید:

    از جنگ لفظی زیاد خوشم نمیاد اگرچه همیشه در گیرش بودم
    من به هیچ کس هیچ پیشنهادی نمیدم من به اومانیسم اعتقاد دارم و هیچ زمان نگفتم جماعت!! باید کاری که خلاف اصول اومانیستی هست رو انجام بدیم
    حتی اگه اومانیست هم نباشیم خلاف اصول زندگی و انسانیت هست ….اگرچه حتی خود کشی رو قبول ندارم و نداشتم و به مبارزه اعتقاد دارم
    هر کسی هم این مطلبو خوند محض رضای خدا بگه زنی که خودشو به خاطر آزادی میسوزونه به خاطر خودنماییه؟؟
    برای اینکه تا قبل از خودکشی دچار بیماریه روانی بوده و کسی بهش توجه نمیکرده و با خودسوزی میخواسته اغده های چندین ساله ی زندگیشو خالی کنه؟؟
    بعد از مردن دیگه چه فایده داره مورد تجه باشه اون کس دیگه نیست… به چه دردش میخوره الان که مرده مورد توجه باشه؟؟
    فقط یک لحظه خودتونو جای اون دختر بزارید یک لحظه ی کوچیک بهش فکر کنید……
    اما اصل موضوع چیه و اختلاف منو جیران درچیه؟؟؟ و چرا بحث ما این همه به درازا کشید؟؟
    اصل موضوع اینه که جیران یک دکتر است و با اصول روانی و پزشکی حرف میزنه و فکر میکنه اون دختری که خود سوزی کرده دچار بیماری روانی و کبود عاطفه بوده ولی برای من نوعی که در متن جامعه بزرگ شدم و اغده ها و سرکوبی ها و سگ دوزدن ها وزندگی سگی داشتن و توی زباله ها بدنباله غذا گشتن و زنی که شبها سر کوچه می ایسته تا برای چندرغاز پول سیاه ، تن فروشی کنه و ……. رو دیدم موضوع خود کشی یه رنگ دیگه ای میده البته ممکنه هر کسی این چیزارو ببینه مثه جیران !!
    ولی برای جیران عقل پزشکی بر دیگر اصول و دلایل می چربه! و جیران عزیز همه چیزو با این اصول پزشکی و روانی می سنجه…
    توی اصول روانشناسی هم گفتن دلایل خودکشی یا خود نمایی یا ضعفه و یا ذلته !!
    رفقا و دوستان و هر کسی که اینو میخونه من این دلایل پیش پا افتاده روانشناسی رو قبول ندارم
    خودکشی از سر ضعف نیست از سر ذلت نیست (اگرچه ذلت و ضعف در این مورد معنی یکسان میده) از سر خودنمایی نیست!!!!
    به نظر من اون دختر که بخاطر آزادی و حقوقش خود سوزی کرده یک فداکار بزرگ بوده نه کسی که میخواسته جلبه توجه کنه!!!
    در مورد هدایت هم باید بگم هدایت هم نه از روی خود نمایی خود کشی کرد و نه از ذلت و ضعف!! هر کسی هم کتاب های هدایت رو خونده باشه میفهمه هدایت چیزایی رو میدید که ما حتی یک بار هم بهش فکر نکردیم
    ولی باز هم میگم خودکشی هیچ زمان مورد تایید من نبوده وچیزی که نوشته بودم در مورد خودکشی فقط یک رویای شیرین بود….
    فکر کنم تونسته باشم اون چیزی که فکر میکنم رو گفته باشم و دیگه نیازی نمیبینم بعد از این توضیح بدم
    صمیمانه ترین درود ها به شما
    =========================================
    جیران:
    ممنون عزیز 🙂
    حرفم همونه بهت هنوز.. با دقت بخون!!
    یه بار دوستی بهم گفت تا با یک یدعوات نشه نمی تونی بگی واقعا باهاش دوستی 🙂

  2. شبگرد می‌گوید:

    چرا به این فکر نمیکنیم که اونی که خودکشی میکنه دوست داره روزدتر بره پیش خدا
    چون اونو بیشتر از ما دوست داره
    ما داریم حسودی میکنیم به اون و غیبتو تهمت میزنیم بهش
    اگر خودش بود اینم میگفتین!!!!
    ======================================
    جیران:
    پس لو رفتیم 🙂

  3. خودکشی از دید دیگران ضعفه ، از دید خود فرد شهامت.
    کار آسونی نیست. خیلیا هستن که فقط حرفش رو میزنند. خیلی ها هستن که فقط تیغ میگیرن توی دست ، یا طناب وصل میکنند با سقف ، یا میرن لبه بام.. چند نفر میزنن ، چند نفر آویزون میشن ، چند نفر میپرن…
    من هر وقت بحث خودکشی اومده وسط این مطلب رو گفته ام. دیدی آدم هایی که خودشون رو دار زدند؟ دستشون رو دور گردنشون گرفتن. دیدی آدم هایی که توی وان حموم خودکشی کردن ؟ رد خونشون تا پشت در اومده. دیدی آدم هایی که میخوان با گاز خودشون رو خفه کنند؟ جسدشون پشت دره.

    درصد بالایی میترسن و خودکشی نمیکنند. درصد بیشتری نشونه های تلاش برای بازگشت تو لحظات آخر دیده میشه.تعداد کمی هستند که از تصمیمشون راضی اند و با آسودگی خاطر تموم میکند زندگی … شون.

    من خودکشی رو تایید میکنم. همیشه با این موضوع مشکل داشتم که چرا مرگ و تولد انسان ها تحت اختیار خودشون نیست؟ چرا نمیشه بی پرداخت هزینه از زندگی استعفا داد..
    آفرین بر کسی که شهامتش را داشت…پایان درد و رنج دنیایی ات مبارک…

  4. FreeBlog.ir می‌گوید:

    سلام دوست من
    وبلاگ خوبی داری و معلومه که براش زحمت کشیدی
    منم در فری بلاگ یه وبلاگ دارم که اینم لینکشه

    http://Fun.FreeBlog.ir

    من در همه سایت های بلاگ دهی ، وبلاگ داشتم اما فری بلاگ که با سیستم وردپرس کار می کنه نسبت به سایر سیستم های وبلاگ دهی خیلی قوی تر و با امکانات بیشتره و مهمتر از همه امکان استفاده از انواع پلاگین ها و قالب های جدید و زیبای فارسی را داره !
    اینجا هر روز دارند امکانات جدیدتر می گذارند و وبلاگت در گوگل هم خوب جا میافته
    اگه دوست داشتی می تونی امکانات کامل را اینجا بیبینی و یا که عضو بشی و تستش کنی

    http://Test.FreeBlog.ir

    من خودم قبلاً در وردپرس دات کام هم وبلاگ داشتم اما اینجا تقریباً امکانات وردپرس روی هاست شخصی را داره که شامل پلاگین ها هم میشه

    می تونی در کمتر از 5 دقیقه کل وبلاگت را به فری بلاگ منتقل کنی فقط کافیه از قسمت ابزارها بک آپ وبلاگت را بگیری و در وبلاگ جدیدت در فری بلاگ اونو درون ریزی کنی
    اگه در فری بلاگ صاحب وبلاگ شدی حتماً بهم خبر بده
    موفق باشی عزیزم

  5. noiselesspider می‌گوید:

    جسم ما وسیله ای هست برای پیشرفت روحمون
    و خودکشی دست بردن توی کار خداست
    و سبب تنزل روح…

  6. میترا می‌گوید:

    به!به!چه خبره اینجا!
    به نظر من شما دوتا نظرتون کاملا مخالف همدیگه ست. نه اعترافات میتونه جیران رو قانع کنه، نه جیران اعترافات رو.
    چون جفتتون تو دو تا فاز مخالف دارید نظر میدید.
    صادق هدایتم نویسنده بزرگی بود،به نظر من وقتی دید زندگی ارزش اینقدر سختی کشیدن رو نداره خودکشی کرد. حالا این ضعف محسوب میشه یا آزادی و اسیر نبودن بستگی به برداشت هر شخص داره.
    اون دختری هم که خودسوزی کرده،همینجور، یا از اسارت خسته شده بوده و نمیخواسته دیگه باشه و اینجوری خودشو راحت کرده که همه بفهمن دردش چی بوده،یا اینکارو کرده تا کسی صداشو قشنگ و رسا بشنوه.
    به نظر من اعترافات آزادی رو به همه چی ترجیح میده و اصول رو قاطی آزادی نمیکنه. ولی جیران میگه که اصولی هم هست واسه هر چیزی.
    این نظر منه،درست یا غلط نمیدونم.
    بحث جالبی بود. کیف کردیم بسی.
    مرسی جیران عزیزتر از جان.
    ==================================
    جران:
    آره عزیز منم فکر می کنم بستگی به دید داره دقیقا :9 مثلا دو نفر که یکیشون به نظرش زرد زیباترین رنگ دنیاس و به نظر اون یکی صورتی.. کی می تونن همدیگه رو با منطق قانع کنن؟ خوب اصلا دید متفاوتی دارن 🙂 همین 🙂

  7. میترا می‌گوید:

    یادم رفت نظرم رو درباره اصل مطلب یعنی خودکشی بگم.
    به نظر منم مرگ با خودکشی مرگ قشنگی نیست. البته نمیدونم. نه میتونم ازش دفاع کنم چون خودم قبولش ندارم.
    نه میتونم ردش کنم چون خوب شرایط و روحیات واسه هرکس فرق داره. ولی خوب،معمولا کسی که خودکشی میکنه یا به پوچی رسده یا خسته شده.

  8. شورشی می‌گوید:

    salam
    chera farsi nemishe nevesht inga shayadam eshkal az mane barmigardam chon manam nazar daram
    =================================
    جیران:
    فدات شم رفیق این همه دارن فارسی می نویسن 🙂 دوباره یه تلاشی بکن 🙂
    راستی من تا یکی دو روز می خبرما.. ولی گویا میایم 🙂

  9. انسان می‌گوید:

    سلام ………
    چه جوری میشه عضوش شد ؟
    انجمن حمایت از کودکان کار و خیابان ؟
    الان دارم می رم
    جایی
    برگشتم … اگه زنده بودم ………. می خونم خودکشی و ……
    ya ali ma da di
    ===============================
    سلام..
    ما جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابانیم 🙂
    به راحتی..
    برو و برگرد عزیز با هم هماهنگ می کنیم.
    ولی به هرحال تلفن جمعیت اینه 55863184

  10. ایمانی مهر می‌گوید:

    سلام به همه
    به هر حال، این نوع زندگی کردن هم در نوع خودش نوعی از زیستن است – که اگر نبود، امکان وقوع آن نیز نامحتمل می بود – و بعضی وقت ها شاید طبیعی ترین واکنش ممکن یک فرد به پیرامون خود و محرک های آن باشد… اصلن شاید زندگی به واسطه ی همین تناقضاتش زیبا باشد؟!!!
    ریشه ی درخت
    آغشته به شوق کشنده ی زندگی ست…

  11. الف.ح می‌گوید:

    خب من همین حرفارو توی پست قبلی هم خونده بودم. شما فقط همونارو ظاهرن کپی پیست کردی اینجا. اونجا وارد بحث نشدم چون دعوا به من ربطی نداشت ولی حالا… اگه رک حرف می زنم کسی ناراحت نشه.
    اولن جناب «اعترافات» عزیز من فکر میکنم املای کلمات رو درست نوشتن جزء اوجب واجباته. «بزارید» ، «ازعان» ، «اغده ها» درستشون میشه: «بذارید» ، «اذعان» ، «عقده ها». این «عقده» که خیلی شاهکار بود خدایی. نگید لطفن اشتباه تایپی شده که اون اشتباهاتو اینجا نیاوردم و اینا تکرار شده. همه ام دیدن.
    دومن اون جمله ای که با «دیالکتیک…» شروع میشه از اساس و بیخ و بن غلطه استاد. هرکی اون جمله رو معنی کرد یه نابغه ست. من فکر می کنم شما اصولن معنای «دیالکتیک» رو اشتباه متوجه شدین. جالبه همونجا شما میگین: «دوما… بعد چند کلمه … در ثانی» بی خیال.
    و اما خانم جیران خانم هر کسی خودکشی می کنه لزومن مشمول اون دو حالتی که حضرتعالی فرمودین نمی شه. یکی ضعیفه، یکی خودنمایی می کنه، یکی مریض ِ روحیه اصلن، بیماره آقا. یکی همونجور که «اعترافات» گفت انقدر غصه می خوره که یه جور خودکشی می کنه، اون اصلن دست خودش نیست که مشمول اون دو حالت تو بشه، ناراحته، قاطیه، درد می کشه و می میره. یکی به خاطر یه آرمان (حالا هرچی) خودکشی می کنه، یکی خودکشیش تبلیغاتیه، برای رفع یه تبعیض مثلن در سازمان ملل خودشو می سوزونه. مرگ اون برای خیلی های دیگه خوب میشه. اون آدم نه ضعیفه نه خودنما. تازه نهنگ ها هم خودکشی می کنن مگه ندیدین؟ میان تو ساحل، تو خشکی، و خودشونو از بی آبی می کشن. اونام نهنگ های ضعیفی ان یا دارن خودنمایی می کنن؟!
    حکم صادر نکنین لطفن. البته «حکم» چیز بدی ام نیست. هرچند من «شلم» رو ترجیح میدم شخصن. (چشمک)
    اما صادق هدایتم یه مدل دیگه ست. مدل خودش. بهرحال اون یه آدم اورژیناله. فکر نمی کنم ادا در بیاره، یا اون 20 ، 30 باری که دست به خودکشی زده می خواسته خودنمایی کنه. اصلن دیگه دوس نداشته زندگی کنه. اینکه نمی شه ضعف حتمن. بهرحال یه مرگش بوده. کی میدون واقعن. هرچند که نگفته پیداست که هرکاری رو که هدایت یا هر خر بزرگ دیگه ای کرد و هرچیزی گفت لزومن وحی منزل نیست. هدایت یه آدمه که تو این بحث خیلی به نظرم جایی نداره.
    اما اون چیزی که من با تو موافقم خانم جیران خانوم و اساسن روی مخ می رود به شکلی فجیع، همین ادا و اصولیه که مخصوصن جوونای امروز دارن و تبدیل به یه اپیدمی شده که من می خوام خودکشی بکنم و اینا. یعنی حالت تهوع می گیره می گیره آدم. د ِ آخه اگه تو می خوای خودکشی کنی ، خب برو بکن، دیگه چرا انقدر میگی؟ اگه نمی کنی خب نکن، دیگه ام نگو.. اگه داری بهش فکر می کنی، مگه آدم به هرچی فکر می کنه راجع بهش هی میگه و می نویسه؟ مگه آدم وقتی داره فکر میکنه مخ دختر همسایه شونو بزنه و باهاش دوس بشه و سکس بکنه، میاد هی میگه من میخوام مخ دختر همسایه مونو بزنم؟ یا تو وبلاگش می نویسه من دارم به شکلی جدی به اون دختره فکر می کنم و می خوام باهاش سکس داشته باشم؟
    نه عزیز من هرکی به هرچی فکر می کنه یا انجامش میده یا…
    اگه کسی ناراحت شد ببخشید. من قصدم ناراحت کردن کسی نبود. یه بحث بود فقط. حرفای شما به حرفم آورد و بعد مدتها کلی حرف زدم.
    ========================================
    جیران:
    دمت گرم رفیق 🙂
    راستش حرف حساب جواب نداره 🙂
    می دونی کلا من از خودکشی خیلی خیلی بدم میاد و راستش اصلا نمی فهمم.
    می دونی مثلا من ممکنه به نظر یکی که صبح تا شب هوی متال گوش میده با صدای بلند احترام بزارم ولی راستش هرگز نمی فهممش!! و مشکلم با خودکشی ها اینه که نه تنها نمی فهمم بلکه احترام هم نمی تونم بزارم 😦
    و این اپیدمی افه یخودکشی.. وای… وای..
    ولی ممنون از اینکه توجه کردی..

  12. eterafat می‌گوید:

    اقای یا خانم الف ح
    تو گر طبیب بودی سر خود دوا میکردی
    خواستی با حرفات مثلا ترور شخصیتی بکنی؟؟
    اینکه میگن وقتی دو نفر بحثشون میگیره اون وقت کسایی میان وسط با ابراز فضل کردن و بحث های انحرافی میخوان خود نمایی بکنن و کلا بحثو عوض کنن نمونه بارز شماست!!
    چه توقعه ی بی جایی دارید شما روزنامه هم که بخونید پر است از این غلط های املایی و ویرایشی
    اصلا چرا راه دور بریم خود تو هم از این قاعده مستثنی نیستی
    شخصن …. دقیقن…دومن…اصولن…لزومن…حتمن
    خداییش تو هم نگو اشتبه تایپی کردی که مضحکه!!
    باز صد رحمت به من…. من تا حالا که 5 تا نظر نوشتم 3 تا غلط املایی دارم تو یه نظر دادی 7 8 تا غلط داری یه نسبت ببند ببین کی بیسواد تره!!!
    نمیذارن ادم دهنش باز نشه چرا چرتو پرت میگی چه ربطی داره به بحث… چرا بحث انحرافی میکنی؟؟؟
    جالب اینه که این آقای یا خانم به اصطلاح مچ گیر ماغلط ویرایشی هم میگیره!!
    نیست تو کاملا از هر عیبی پاکی
    خود ت نوشتی خانم جیران خانم….
    یه 7 8 تا خانم دیگه میاوردی تا تاییدش بیشتر بشه تا خدایی نکرده یکی شک نکنه جیران دخترنیست!!
    این آقا یا خانم روشنفکر ما اومد حرف بزنه جا پی کنده
    تازه یه مچ گیری دیگه هم کرده این که مطلب از نظرها جمع شده …واقعا این یکی بد جور مچمونو گرفت….
    آقای محترم هیچ کس از عیب عاری نیست اینو بفهم ….
    نمیدونم چرا وقتی نظرتو میخونم یاده احمدی نژاد میوفتم چون فکر میکنه همه آدم ها معیوبن نمیفهمن چی میگن اونوقت خودش عاری از هر اشتباهه!!
    بگذریم تزت در مورد خودکشی هم جالبه!!!
    البته باید بگم تزی هم که ندادی فقط حرفای منو جیرانو واکس زدی….
    این فرد اومد 4 تا کلمه از من گرفته 4 کلمه از جیران تز جدید ارائه داده!! دیگه خدارو پیغبر نیست!!
    جالب اینه که نمیدونه چی داره میگه چون اگه میدونست در آخر معذرت خواهی نمی کرد این آدم همین جوری خواسته یه چیزی بگه چون اگه اعتقاد داشت حرفش درسته از کسی معذرت نمی خواست و نمی گفت من قصدم ناراحت کردن کسی نبود. یه بحث بود فقط
    اگه دقت کرده بودی برای یک بار هم که شده بود با دقت مطالبو خونده بودی میفهمیدی که من خود کشی و مثه جیران تایید نکردم تو تمام نظراتمم گفتم
    آقایون خانما چرا متوجه نیستید چی میگم؟؟ من که خودکشی رو تایید نکردم
    مشکل سر دو واژه است که ما شدیدا دچار مغالطه شدیم!!!
    یکی خود کشی است یکیش هم فداکاریه
    بابا این دو کاملا متفاوت اند یکی از روی خفت و زبونیه وهزاران دلیل دیگه!! یکیش هم دقیقا ازروی عظمت فرده!!
    این قدر جلو رفتید که فکر مکنید دختری که به خاطر آپارتاد جنسی دست به خود سوزی میزنه هم جز خودکشی محسوب میشه و طرف بیمار روانی بوده!!
    اگه این طوره پس چه گوارا هم مریض بود که این همه مبارزه کرد و آخرش هم کشته شد چون میدونست می میره پس خودکشی کرده
    چریک های فدایی خلق هم که سال 49 رفتن علیه رژیم شاه شروع به جنگ های پارتیزانی کردند بیمار بودند می خواستند خود نمایی کنند
    همه ی کسانی که توی 57 و جنگ 8 ساله کشته شدن و شهید شدن می خواستند خود نمایی کنن ویا ضعیف بودن چون از مرگشون باخبر بودند
    نیچه که به خاطر یک گربه جونشو از دست داد دچار کمبود بوده (حتما میگید نیچه هم دچار فروپاشی شده بود بخاطر همین نفهمید داره چی کار میکنه)
    شیوا نظر آهاری هم که در آستانه اعدامه داره خودکشی میکنه
    فرزاد مانگر هم همین طور
    و…..
    بابا اینا جز خود کشی محسوب نمیشه دختری هم که خود سوزی کرده خودکشی نکرده
    لطفا نگید یکی به خاطر آرمانش خودکشی میکنه این غلطه این فداکاریه ! عظمته!!!
    طرف به خاطر ما فداکاری کرده حالا شما میایید میگید خودکشی کرده همین!!! دیگه هیچی!!
    تو رو خدا انصاف داشته باشید نگید خودکشی تبلیغاتی کرده و کار طرف رو این همه کوچیک نکنید
    آقای یا خانم الف ح گنده بک!!! درست صحبت کن هدایت خر نبود
    این همه حقیری که حتی مثال زدنت هم مثه خودت حقیره!! سکس چه ربطی به خودکشی داره
    یکم به حرفاتون دقت کنید
    این عقده های جنیست به ما هیچ ربطی نداره اگه آدم دغدغه ذهنیش این نباشه هیچ وقت این حرفا رو هر جایی که همه میبینن نمیگه!!
    راستی تو اصلا حکم صادر نکردی!!!!!!!
    میشه برامن توضیح بدی دیالیکتیک یعنی چی؟ نکنه یه چیزی هست که جدید اومده و من اصلا خبر ندارم….نگی یعنی تز و آنتی تز و سنتز!!!
    وای من اینارو نمیدونستم….. چقدر بیسوادم!!!
    خوب شد گفتی نهنگا خودکشی میکنن من میگم دمه ساحل یه موجودات سیاه اومدن نگو نهنگن من فکر میکردم این موجودات سیاه و سفید برای سیزده بدرو هوا خوری اومدن ساحل…. اومدن برنزه کنن… تو اگه دقت کرده بودی جیران هم گفته بود بعضی حیوانات خودکشی میکنن
    اگه مجبور شدم این همه تند بات برخورد کنم ازت معذرت نمیخوام چون داری چرت و پرت میگی ولی از تمامیه دوستان بخاطر این طور نوشتم معذرت میخوام.. خصوصا از جیران چون ممکنه شما با الف ح دوست باشید واین طور نوشتن من بد باشه از جیران عزیز خیلی معذرت میخوام واقعا نمیتونم خودمو کنترل کنم ….
    صمیمانه ترین درود ها به شما
    ==========================================
    جیران:
    من تو بحث شما نمیام!!! فقط یه مسئله هست عزیز و اونم اینکه بخوای یا نخوای خودکشی تعریف علمی مشخصی داره جدای از علل و عواملش و در نتیجه چه گوارا یا چریک های فدایی (که خیلی هم قابل احترام و تقدیرن) یا فرزاد و غیره هیچ کدوم خودکشی نکردن. خودکشی اسمش روشه دیگه!!!! شیوا هم زنده س و آدم زنده که وارد این بحثا نیست!!!! نزار احساسات از منطق دورت کنه. اینکه بدونی ممکنه تو راه هدفت کشته بشی و باز هم ادامه بدی هدفت رو خودکشی نیست بلکه مبارزه س 🙂

  13. شبگرد می‌گوید:

    سلام به دوستای خوبم توصیه میکنم کتاب خودکشی امیل دورکیم رو بخونین تا به مسئله خودکشی یکم علمی تر نگاه کنین
    اینجوری بحث ها جذاب تر میشه
    خودکشی فقط ضعف نیست
    گاهی عشق است
    گاهی عظمت
    گاهی خواستن
    و…

    ایرانی بمانید تا همیشه

  14. شبگرد می‌گوید:

    .ولی با اعترافات موافقم
    درکت میکنم چی میگی رفیق!
    ===============================
    جیران:
    آقا من چاکر همه ی رفقا هم هستم 🙂
    میگم که..
    فکر کنم اختلاف نظره! همین !!

  15. شورشی می‌گوید:

    khare bozorg!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!motasefam vaqean
    fekr konam in bahs
    bikhial adam zeboonesh band mid
    vali khoobe akharesh fahmidim dialektik yani chi
    =======================================
    جیران:
    🙂
    والا حرف دلِ منو زدی 🙂

پاسخی بگذارید

