بحث: بزهکار یا غیر بزهکار

دیروزبا محمد تو جمعیت بحثم شده بود راجع به مقاله ی بزهکاری.. می گفت که این تعریف غلطه و دیدت طبقاتیه و…

مثلا می گفت ح.ش که تو کار مواد مخدره رو بزهکار می دونی یا نه؟

می گفت ببین این هست که یه کشاورزی تو افغانستان چون گندم نمی تونه بکاره مجبوره خشخاش بکاره، یکی پرورشش میده، یکی اینو تبدیل می کنه به نمی دونم چیزی که به اسم تریاک می شناسیم. کلی آدم از مرز ردش می کنن، با چنتا واسطه می چرخه تا برسه به دست این. حالا آیا این آدم بزهکار میشه؟

خلاصه خیلی بحث کردیم. از نظر من آره، این آدم به هرحال بزهکار هست. به خاطر اینکه داره قسمتی از امنیت جامعه رو به خطر میندازه و دستگاه قضایی کار اونو جرم میدونه. ولی حالا اینکه باید محکوم بشه یا بهش برچسب بخوره یا اینکه تا چه حد مجازات بشه یا اصلا بشه یا نه، بستگی داره به اون شرایطی که محمد می گفت.

بعد محمد گفت که پس اگه تو روسریت تا اینجا بازه / یا اینکه معترضی پس تو هم گناهکاری دیگه؟

آره.. طبق قانون من گناهکار به حساب میام. ولی منظور این نیست که من تایید می کنم این قانون رو یا قبولش دارم یا هرچی.. من تلاش می کنم که این وضع عوض بشه و خیلی از قوانین مملکت رو قبول ندارم ولی خوب چون من نقشی تو  قانونگذاری ندارم (فعلا)!! این اسامی رو قانون تعین می کنه. من می تونم قبولش نداشته باشم.

اما به نظرم راجع به مواد مخدر، دزدی و اینجور چیزا فرق می کنه. چون از نظر من توی یک جامعه ی ایده آل هم دزدی و پخش مواد مخدر باز هم بزه به حساب میاد. و من این آدما رو بزهکار می دونم. اما شرایطشون رو در نظر می گیرم. و با توجه به شرایطشون و ریشه یابی مسئله حکم صادر می کنم و یا نمی کنم. اما از نظر من تو هر جامعه ای دزدی دزدیه 🙂 هرچند نباید قضاوت کرد.. و نباید برخورد کرد.. مسئله یه کم بازی با کلماته…

خلاصه خیلی حرف شد…..

فکر می کنم این دید هم که بگیم این بچه ها چون شرایط خاص دارن و اینها درست نیست. یعنی هر ضرورتی هر عملی رو تایید نمی کنه. و اصلا این طرز فکر محمد رو قبول ندارم..

حالا اینو رو بحث گذاشتم. ببینم شما چی میگین 🙂

Comments
14 Responses to “بحث: بزهکار یا غیر بزهکار”
  1. میترا می‌گوید:

    سلام جیران.
    چرا تو بهتی؟!
    ببین من نگفتم تنها وظیفه ی زن یا مادر اینه یا فقط به این درد میخوره یا پدر نقشی نداره،ببین اینکه گفتی جامعه ی بشری از هکاری همه ی عناصر از جمله زن و مرد به وجود میاد کاملا درسته،اما این عناصر احتیاج به آماده شدن ندارن؟ واسه همکاری؟واسه تعامل؟واسه خوب بودن؟ این آمادگی و آموزش رو جزء مادر و پدر البته بیشتر مادر، کی میتونه به بچه بده از بچگی؟ 30 درصد شخصیت کل انسان تا دم مرگش،توی 3 سالگی شکل میگیره و هیچوقت ازش جدا نمیشه، این شخصیت پایه رو کی میتونه بده به بچه؟ معلمها؟مربی ها؟ به نظر من بیشتر از همه مادر.
    منظور من اصلا این نبود که مادر یه زن،تنها کارش اینه که بزاد و بزرگ کنه،منظورم تربیت کردنه، آموزش دادن،آموزش آدم بودن،زندگی کردن،
    منظور من اینه،که پدر هم این بین خیلی نقش داره،راست میگی،اصلا به این دقت نکرده بودم،حتما اضافه میکنم اینو.
    مرسی عزیزم بابت نظر با دقتت.
    ======================================
    جیران:
    سلام..
    خوب آره اینجور که میگی بهتره..
    من هنوز و هرگز فکر نمی کنم بزرگترین وظیفه ی یک آدم پدر و یا مادرِ خوب بودنه. ولی مثل تو عقیده دارم که کسی که پدر و یا مادر شد باید تمام تلاش خودشو بکنه چون این یک مسئولیت بشریِ بزرگه. اما نه به این معنی که کار دیگه ای نداره. بلکه در کنار زندگی و وظایف دیگه ش باید و باید یک فرزند خوب رو هم تربیت کنه

  2. دیازپام می‌گوید:

    اگه بخوام در این مورد صحبت کنم بحث کلیشه ای میشه. این که از نظر من (و البته خیلی های دیگه) این مشکل بخاطر اجتماع هست. طبقه ی متوسط و ضعیف پشتوانه ای ندارن. امنیت شغلی ندارن. هر لحظه ممکنه از کار بیکار بشن. این خیلی بده و استرس وارد می کنه. تموم شرکت ها هم که به صورت پیمانکاری کار می کنن و خبری از بیمه نیست. تموم این مشکلات و خیلی چیزهای دیگه که در این کامنت نمی گنجه باعث میشه افراد به بزهکاری روی بیارن. واقعا نمیشه قضاوت درستی کرد که آیا این اشخاص گناهکارن یا معضل از یه جای دیگه آب می خوره.
    =========================================
    جیران:
    راستش دقیقا خیلی اوقات معضل از جای دیگه آّب می خوره. ولی در این موارد هم حرف من اینه که تایید نباید بکنیم.. .ولی محکوم هم نباید بکنیم.. بلکه سعی کنیم کمک کنیم و ریشه یابی کنیم.. یعنی به بچه ای که ناچار شده به پخش مواد مخدر روی بیاره نخندیم و بگیم چون نظام ما غلطه خوب کاری می کنی.. اما نریم هم لوش بدیم یا طردش کنیمو بگیم دیگه پاتو اینجا نزار.. بلکه سعی کنیم این مسئله رو حل کنیم.

  3. سعيده می‌گوید:

    يعني تو ميگي شرايطي كه افراد در اونها قرار مي گيرن مهم نيست؟؟ مهم اون عمل و قانونه؟؟ با اين حساب حرفهاي قبليت رو نقض كردي كه! شايدم من گيج شدم و منظورت رو نمي فهمم! 🙂
    ==========================================
    جیران:
    عجب!!! فکر کن من اینو بگم!!!
    نه من اصلا نمیگم که شزایط مهم نیست.. من دارم با بچه هایی کار می کنم کار می کنم گه این چیزا توشون هست و قشنگ می بینم واقعا شرایط خیلی اوقات وادارشون می کنه به خیلی مسایل.. و تمام اون دو تا مقاله ی قبلیم هم واسه این بود که بگم خیلی از اینا به خاطر فقر مجبور میشن خیلی اوقات و یا فرهنگ و یا عوامل دیگه.. اما من عقیده هم ندارم که باید به خاطر ضرورت و این ها اینا رو کاملا بری کرد.. یعنی من میگم عمل دزدی اسمش دزدیه. تحت هر شرایطی و توی یک جامعه ی ایده آل انسان ها نباید به خاطر شرایط خانوادگی و فقر و مشکلات روانشناسی به سمت دزدی برن. تو اون جامعه ولی ممکنه کسی صرفا به خاطر کاهلی و تنبلی دزدی کنه. مثل خیلی ها.. ولی الان خیلی از موارد دزدی از نیاز و اجباره. من هنوز هم به این حرکت میگم دزدی فقط گکسی رو که از روی اجبار وادار شده محکوم نمی کنم.. بهش برچسب نمی زنم و می فهمم شرایطشو.. ما دلیل نمیشه که به خودم بگم نه این آدم دزدی نکرده.. حقشو گرفته.. چون حقشو نگرفته.. کسی که تو جمعیت کیف منو کهه دارم اونجا کار می کنم می زنه حقش رو نگرفته. متوجه ای؟؟
    منظورم در کل اینه که نباید به همین راحتی همه رو بی گناه و مظلوم و حق به جانب اعلام کرد.. ولی میشه درکشون کردو کمک کرد..

  4. eterafat می‌گوید:

    به کپیتال مارکس قسم …

    به روح انگس قسم ….

    به خاک لنین قسم….

    محمد لطفی درست میگه

    (راستی من هرچی گشتم تو وبلاگت ، برگه فلسفه روزت رو پیدا نکردم کجا گذاشتیش این لامص….. )
    ============================================
    جیران:
    اون بالا!!
    اسمش جمله ی روزه 🙂
    فدات شم 🙂 🙂 🙂
    نخیر محمد لطفی کاملا درست نمیگه 🙂 نمیشه فقط شرایط رو در نظر گرفت 🙂
    اگه اینجوره که همه ی کودکانِکار باید دزد و قاچاقچی باشن. پس چرا نیستن؟؟
    از دست تو 🙂
    کلی خندیدم نصفه شبی 🙂

  5. eterafat می‌گوید:

    من بیدارم شما برید بخوابید

    بازم میگم به خانواده مقدس قسم محمد بیشتر میفهمه

    آخه اون حقوق خونده تو چه کارت به حقوق و قانون و ….

    خودت بگو تو خوشت میاد یکی مثه محمد بیاد تو علم پزشکی دخالت کنه!!!!!! بگه مثلا آمپولو یه جا دیگه هم میشه زد….
    ============================================
    جیران:
    با عرض شرمندگی خیلی حرفت بی معنیه و یه جورایی به شعور همه ی کسایی که دارن نظر میدن توهین می کنی. کسی رو که نمی خوایم استخدام کنیم که مدرک بخوایم. داریم نظر میدیم. همین. و ضمنا شاید شما نتونی تو این زمینه نظر بدی چون علمش رو نداری ولی من با اجازه ت دارم تو زمینه ی حقوق کودک خیلی جدی و مدت هاست فعالیت می کنم و چون در ارتباط ارگانیک با این موضوع هستم خیلی بهتر از خیلی از کتاب ها و به خصوص اون حقوقی که تو دم ازش می زنی می تونم نظر بدم. چون حقوقدانان اتفاقا هیچ هم صاحب عقیده نیستن اگه بودن انقدر گند نبود قضیه ی حقوق کودک. و کسی هم به علم محمد حرفی نزد محمد دوست بسیار عزیز منه و تو خیلی خیلی زمینه ها که من چیزی حالیم نیست اون حالیشه این یه بحث بود. جالبه که حرف به این مزخرفی رو که تو به من گفتی خود محمد نه بهش عقیده داره و نه هرگز میگه، که خیلی بهتر از تو متوجهه که من می تونم نظر بدم. ضمنا تو این مسئله یه بحث روانپزشکی و روانشناسی هم هست که ارتباط بیشتری داره به پزشکی تا حقوق. اما چیزی که شما نمی دونی اینه که مثلا همین خود محمد مسئول واحد مددکاریه با این که روانشناسی نخونده. چون خیلی تجربه ی کاری تو این حیطه ی خاص داره هرچند که گویا از نظر تو اصلا تجربه ارزش نداره..

  6. رضا می‌گوید:

    معتقدم مشکلی که شما با دوستتون دارید سر تعریف بزهکار و غیر بزهکار هستش .
    هم شما درست میگیید هم دوستتون ، مثلا در مورد کشاورزی که داره خشخاش میکاره به قول محمد نمیشه گفت بزهکاره ، چون کار ی که میکنه به جامعه آسیب که نمیزنه فاید ای هم دار ه چون خشخاش تنها یک گیاه به حساب میاد که استفاده ارویی هم داره اما کسی که از این استفاده میکنه و تبدیل میکنه به مواد مخدر و با پخشش به جامعه آسیب میزنه بزهکار به حساب میاد . شاید جامعه بستر مناسبی برای زندگی فراهم نکرده باشه ( اشتغال ، ازدواج و …) اما این دلیل نمیشه که هر شخصی به خودش اجازه بده به جامعه ای که داخلش زندگی میکنه آسیب برسونه چو این آسیب چون به پیکره جامعه اندک اندک لطمه میزنه و افراد دیگه ای هم که داخل جامعه زندگی میکنن از این آسیب بی بهره نمیمونن ،احساس امنیت برای خانواده ها زا بین میره ، بی اعتمادی حاکم میشه و …
    مثلا کسی که دزدی میکنه در هر جامعه ای به هر دلیلی که باشه دزدی به حساب میاد و به جامعه آسیب میزنه .
    چون شرایط برای تمامی انسانهایی که در یک جامعه که با قوانین و فرهنگ خاص زندگی میکنن یکسان هستش و شاید شرایط به طور عمده برای اینکه یک شخص بزهکار باشه بسیار تاثیر گذار باشه اما جامعه در مقابل تک تک انسانهایی که در اون جامعه زندگی میکنن مسئول هستش و نمیتونه اجازه بده شخصی به این پیکره به هر دلیلی آسیب بزنه به این شکل میشه که تعریفی مانند بزهکار به وجود میاد و جامعه در قبالش مسئوله که با قواننی خاصی و برنامه ریزی در مقابل این افراد بایسته .
    ============================================
    جیران:
    من با قسمت خیلی خیلی بزرگی از حرفات موافقم 🙂 بله و اگه دو تا مقاله ی منو خونده باشی می بینی که از نظر من هم كودكان بزهكار به طور كلي به افرادي گفته مي شود كه عموما» يك معما و يا حداقل يك مشكل تربيتي براي جامعه ، پليس و كارگردانان دستگاه هاي قضايي به شمار ميروند. این به این معنا نیست که من بگم باید اینا رو گرفت و کشت. ولی به از کنارشون گذشتن هم معتقد نیستم و در کنارش به جامعه ای هم که این شرایط رو براشون به وجود میاره اعتراض دارم. یعنی یه حرکت جانبه.

  7. میترا می‌گوید:

    چقدر من با این وبلاگ حال میکنم جیران.
    کلا هرجایی که بحث خوب باشه من باهاش حال میکنم.به نظر من اون کشاورزه خودش بزهکار نیست. اونایی که جنبه ندارن خشخاش رو میکنن تریاک بزهکارن.
    ولی خوب تا خشخاش نباشه تریاکم نیست.
    میدونی این مثل قضیه اول تخم مرغ بود یا مرغ میمونه،همش بهم ربط داره و هیچی از هیچ طرف سر جای خودش نیست،هرجارو بگیری میرسی به یه جای دیگه که اونجا هم مشکل داره.
    اون فعلا!! تو نوشتت بسی باحال بود.یعنی که یعنی
    ==============================================
    جیران:
    قربونت برم مرسی که انقدر مهربونی با من الان 🙂
    کلی این روزا مریضم و خسته
    آره این کاملا وجود داره که الان هرچیز رو بگیری یه جای دیگه مشکل داره.. عجب گندی شده بابا..

  8. فرانک می‌گوید:

    باید بزه کاری رو تعریف کنیم نباید بر اساس اصول ثابت مثل قانون یا روانپزشکی حرف زد راستش تعاریف همشون قابل رده. روان نپزشک کیه؟ کی قانون می گذاره ؟حتی مفهوم اسیب به جامعه هم قابل بحثه مثلا اموزش رسمی شیک و خوشگل نه در ایران مثلا تو امریکا اسیب بیشتری داره یا بزه کودک امریکایی؟.اصلا بزه چیه؟کی عرف رو تعیین می کند وقتی حرف از بزه میزنیم داریم می گیم گناه .دزدی یا چاقو کشی یک گناه ؟یا یک عکس العمل در قبال شرایط اجتماعی ؟کلمات خیلی بار دارند و نباید راحت ازشون استفاده کرد کلی زمینه طبقاتی دارند مثلا شوهر که عمو حسین من رو می زنه وقتی میگم
    مرسی برای بحثت
    ==============================================
    جیران:
    قلبم عموحسین 🙂
    آره بار کلمات رو کاملا درست میگی که متاسفانه مثه یه برچسب عمل میکنه.
    همه ی چیزی که من می خواستم بگم و امیدوار بودم از دو تا مقاله م برداشت بشه این بود که قانون و اینا و در کنارش شرایط اجتماعی هیچ کدم به طور مطلق نمی تونه این قضیه رو باز کنه و باید از کلی دیدگاه بررسی بشه. ولی این به این معنی نیست که بزهی انجام نشده بلکه باید شرایط و دلایلش بررسی بشه و بعد براش حکم صادر بشه

  9. فرانک می‌گوید:

    از دیکته من معلومه اموزش رسمی کارکرد نداره؟؟!!!!!!!
    ==================================
    جیران:
    فدات شم فرانک :*

  10. سعيده می‌گوید:

    ممنون عزيزم از توضيحت … كاملا اون چيزي كه گفتي رو فهميدم و باهات موافقم …
    ================================
    جیران:
    🙂
    ممنون عزیز دلم

  11. eterafat می‌گوید:

    راستی من یه میل برات فرستادم حتما بخونش

  12. eterafat می‌گوید:

    وای من که اینا رو میفهمم
    شوخی کرده بودم
    فقط همین!!!
    ولی فکر کنم شوخیه بدی بود و نا به جا
    اگه این طوره که اصلا منم نباید هیچ کاری انجام بدم
    بازم اگه چیزی بدی گفتم که بار معنایی زننده ای داشت معذرت می خوام
    ======================================
    جیران:
    وای چه باشخصیت برخورد کردی 🙂
    خوب آخه خیلی خیلی تعجب کردم.. و جدا این حرف برخورنده ای بود 🙂
    خوب شوخی بود و تموم شد 🙂 بابا چقدر ما دوتا کل کل می کنیم میگن اینایی که هی دعوا می کنن آخرش عروسی می کنن با هم !!!
    ولی

  13. eterafat می‌گوید:

    ای وا خاک بر سرم
    این چه حرفیه!!!!
    نه خیلی ممنون
    من تو ترکم!!!

  14. محسن می‌گوید:

    برای اعترافات:
    به روحِ لنین و کاپیتال و خانواده ی مقدس قسم خوردن چه خزعبلیه؟
    متوجهی اصلا؟
    این جا صحبتی از ایسم ها و سیاست رفته که میای و اسمِ یک سری رهبر سیاسی و کتاب توی حوزه های مختلف رو ردیف می کنی؟
    گوز به شقیقه چه ربطی داره؟
    =========================================
    جیران:
    راستش صادقانه بگم، منم اینو خودم نمی فهمم.. نمی دونم این صحبتا چه ربطی داره به این آدما 🙂

پاسخی بگذارید

