حرفی از جایگاه زنان به بهانه ی نمایش تئاتر کافه پولشری (مریم حسینی)

کافه پولشری؛ نمایشی که با حمایت جمعیت دفاع به روی صحنه رفت..

نمایش درباره ی دختری ست که آرزوی رفتن به پاریس را داشت تا به رویاهایش برسد اما وقتی به پاریس رسید از سوی مردی مورد سواستفاده قرار گرفت و بعد هم به دور انداخته شد. دختر از سر ناچاری به کافه ای رفت و مشغول به کار شد و با صاحب کافه ازدواج کرد.

با اینکه دختر شعر می گفت و توانایی های دیگری هم داشت اما همه از سوی مرد نادیده گرفته ی شد و به جای آن از دختر در راه فحشا استفاده می کرد تا اینکه بعد از مدتی در جریان یک شرط بندی مرد و از آن به بعد دختر به تنهایی کافه را اداره می کرد تا…؛ پسر جوانی به کافه می آمد که واقعا عاشق دختر شده بود و دختر هم عاشق او، ولی هرگز به هم نگفتند تااین که پسر خودکشی کرد..

***

بله. البته این روزها چنین چیزهایی در جامعه ی ما رسم و رایج است. یعنی نادیده گرفتن حق و حقوق زنان در جامعه و ارزش ندادن به مقام و اهداف یک زن. چرا می گوییم زن؟ چرا بین دو نوع انسان فرق می گذاریم؟ چرا همه جا جار می زنند که زن و مرد حقوق مساوی دارند در صورتی که به آن عمل نمی کنند؟ و آنقدر چراهای دیگر که جوابی برای آنها نیست و شاید هم هست اما کسی به آنها جواب نمی دهد..

آیا زن فقط برای رفع نیازهای یک مرد است؟ مثل یک آشپز یا دستگاه تولید مثل یا پرستار بچه!

تمام حرف این تئاتر همین هاست…

اگر در تاریخ نگاه کنیم زن ها کارهای بزرگی انجام داده اند.. زنان دانشمند، زنان نویسنده… زنان در مدرسه ها و در دانشگاه ها درس می خوانند و درس می دهند، در اداره ها کار می کنند و باز هم حقوق آنها پایین تر از مردهاست و اگر بخواهند حق خود را بگیرند و اعتراض کنند توسری می خورندو متفاوت خوانده می شوند تا جایی که حتی خودشان دیگر خودشان را باور ندارند..

از نظر من زن ها توانایی های بهتر و بالاتری از مردها دارند نه از لحاظ زور بازو بلکه از لحاظ فکری آنها از مردان بهترند و تئاترهایی مثل این نشان می دهند که چطور جامعه دارد این حقیقت را نادیده می گیرد…

مریم حسینی 17 ساله/ از مددجوهای جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان

ps: مریم حسینی تو یه تولیدی موتور و اینا کار می کنه و از بچه هاییه که میان جمعیت و الان سوم ر اهنماییه.

pss:  شاید این متن از نظر شما چیز پیش پا افتاده و ساده ای باشه ولی من خیلی افتخار کردم که مریم تونسته همچین چیزی بنویسه..

psss: و تازه اینکه غلط املایی نداشت متنی که مریم به من داد 🙂

Comments
7 Responses to “حرفی از جایگاه زنان به بهانه ی نمایش تئاتر کافه پولشری (مریم حسینی)”
  1. eterafat می‌گوید:

    خوب بود فکر کنم طرف یه جامعه شناس عالی بشه
    منتهی بهش میگفتی متنت یکم مشکل داره ازاین جهت که نمایش اصلا معلوم نیست آخرش چی میشه وفقط به این جا رسیده که پسر خودکش میکنه و چرا با این نمایش نامه نتیجه گرفته که به زن ها داره ظلم میشه؟؟؟
    راستی خدا میداند ابعاد خودکشی چقدر وسیع شده است ….
    همه گیر شده….
    شاید تو اولین نفری باشی که در جمع ما از زور خوشبختی خودکشی خواهی کرد….
    راستی نبینم بری انصراف بدی وگرنه چیزایی بهت میگم که دیگران جرات نکردند بهت بگن…. فهمیدی؟؟؟ پس درستو ادامه بده
    آدمی که برای دیگران کار میکنه باید ببینه چقد تو زندگی خودش موفق بوده… خواه نا خواه این شکست محسوب میشه و آدم شکست خورده نمیتونه برای دیگران کاری انجام بده چون نتونسته برای خودش کاری انجام بده.
    صمیمانه ترین درود ها به شما
    ===============================
    جیران:
    ای…………………. دعوا شدم 😦 🙂
    راستش نمایشه همینجا تموم شد!!!! خوب همین دیگه.. آخه همه ی مشتریای زنه بهش به چشم فلان و بهمان نگا می کردن و چه می دونم !!! خلاصه این چیزی بود که مریم نوشته بود دیگه من دست نبردم توش!!!
    نمی دونم عزیز… البته از نظر من که این شکست نیستو به کسایی که برام مهمن توضیح میدم و اونایی هم کهع مهم نیستن گور پدر اینکه چی فکر می کنن ولی نمی دونم..
    ای وای دعوا شدم 🙂

  2. بارباپاپا می‌گوید:

    مشکل زیاد داریم راه حل گسترش آگاهیه و این کار رسانه هاست که رسانه های ما درست برعکسش رو عمل میکنن یعنی فقط خرافات رو گسترش میدن چون بقای این حکومت بر ناآگاهی استواره
    اینا رو خوندی؟

    http://baarbaapaapaa.wordpress.com/2008/06/25/

    http://baarbaapaapaa.wordpress.com/2008/06/28

    من توی این دومطلب خواستم یه انگولکی به باورها داشته باشم بلکه تغییری ایجاد بشه،توی یکیش فقط فحش شنیدم!
    اگر کسی بخواد با وبلاگ نویسی گسترش آگاهی داشته باشه تقریبا یه کار غیرممکن رو باید انجام بده
    اگر روزی رسانه دست انسانهایی باشه که سلامت عقلی داشته باشند و دلشون رشد فرهنگی این مردم رو بخواد،تازه اون وقت فکر کنم سی سالی طول بکشه تا فرهنگ مردم اساسی عوض بشه.
    آگاهی و آموزش نیاز داریم.
    ===================================
    جیران:
    الان میام می بینم..
    تو این هیر و ویری فیلتر هم که شدی ای بابا…..
    دقیقا.. الان آموزش و آگاهی فقط 🙂

  3. سعيده می‌گوید:

    خواندمت. سلام جيران عزيز 🙂

  4. میترا می‌گوید:

    واااااااای خیلی خوب نوشته بود این مریم،به نسبت سنش و تحصیلاتش خیلی خوب نوشته،حتمت یچیزی میشه،ما که نشدیم.
    موضوع نمایش جالبه،اما آخرش نه آدمو منگ میذاره و آدم حتی خودش هم نمیتونه حدس بزنه که تهش چی میشه،میدونی تازگی ها اصلا نمیتونم راجع به زن بودن نظر بدم،دچار تناقض شدم،از یه طرف شدیدا بر اینم که زن موجود فداکاریه،اگر با مشکلات زندگیش کنار میاد،اگر صبر میکنه از خوبیشه،از قدرتشه،البته نه مشکلاتی از قبیل تن فروشی و اینا به نظر من هیچجوری نباید زیر بار این چیزها بره یه زن،مثلا زنی که سالها پای شوهر معتادش وامیسته تا ترک بده شوهرش رو به نظر من خیلی آدمه،خیلی انسانیت به خرج داده،اما خوب از طرفی هم به این فکر میکنم که این حقش نیست،باید از حق خودش دفاع کنه،
    و راستش نمیدونم درستش چیه،دفاع از ارزشهات یا انسان بودن.
    ==========================================
    جیران:
    والا من خودم هیچوقت به زن بودن یا مرد بودن فکر نکردم و اصلا این چیزای فمینیستی یا مرد سالاری رو هیچ کدوم رو اصلا حال نمی کنم ولی بله در این که هنوز هم تبعیض هست بحثی نیست..

  5. میترا می‌گوید:

    همین دیگه بعضی وقتها نمیدونی باید تو راه انسانیت باشه یا از زن بودنت دفاع کنی.
    شایدم اصلا فرقی نداره،نمیدونم

  6. ضندگی می‌گوید:

    واقعا متن جالبی نوشته بود
    من آخر نوشته منتظر بودم ببینم نویسنده این متن کیه !
    بهرحال اینکه داستان زن تو کشور ما قصه دراز دارد و کم بهش ظلم نشده شکی نیست
    ولی تو ایران امروزی اگه ظلمی به زن میشه مقصر اصلی خود زن هستش

  7. Maryam می‌گوید:

    ساده بود ولی پیش پا افتاده نه
    بعدم من خودم 17 سالم بود جسارت نوشتن این جور چیزهارو نداشتم …
    =================================
    جیران:
    🙂
    منم همینو میگم !!! چرا نظرپذیر نیستی بابا … 😦

پاسخی بگذارید

