پرسش و پاسخِ روز جهانیِ کودک با کودکانِ کار

پرسش ها:

1.        تعریفت از کودک چیه؟

2.        آرزوت برای روزِ جهانیِ کودک چیه؟

3.        از حق و حقوقِ کودک چی می دونی؟

4.        نظرت راجع به کارِ کودک چیه؟

5.        فکر می کنی چطور میشه دیگه کودکی کار نکنه؟

پاسخ ها:

کریم فیضی 12 ساله

1.         کودک یعنی کسی که همه چیز می خواد. آرزوهای زیادی دارد. همه چیز می خواد اول از همه پدر و مادر و سایه بالاسر می خواهد.

2.        پدر و مادرم رو ببرم خونه مون

3.        معنی حق و حقوق رو نمی دونم ولی من دوست دارم کسی آزارم نده. دلم می خواد بزرگ شدم آینده ی خوب داشته باشم

4.        من دوست دارم هیچ بچه ای کار نکنه

5.        پدر و مادرشون رو راضی کنن که دیگه کار نکنن چون اینجوری آینده ی خودشون بد میشه

سونیا علیزاده 12 ساله

1.        یه انسانه که آرزوهایی داره و باید همه ی آرزوهاش برآورده بشه

2.        دوست دارم جمعیت دفاع پیشرفت کنه

3.        از حق و حقوقم چیزی نمی دونم

4.        بچه ها نباید کار کنن چون به تفریح و بازی و خوش گذرونی نیاز دارن

5.        اگر پدر و مادرشون نذارن کار کنن دیگه کار نمی کنن

مهناز علیزاده 14 ساله

1.        بچه کسی هست که نیاز  به مهربانی دارد و دوست داره به هرچیزی که می خواهد برسه

2.        دوست دارم درسم تموم بشه و به یه جایی برسم و به آدما کمک کنم

3.        دوست دارم تو خونه به چیزی که حقِ منه برسم و بیرون هم دوست دارم هرجوری که دوست دارم زندگی کنم و چیزی رو که دوست دارم بپوشم

4.        بچه نباید کار کند باید درس بخونه – بره تفریح و کنار خانواده باشه.

5.        باید دولت و رئیس جمهور کمک کنن که بچه ها کار نکنن.

محمود رضایی 12 ساله (تازه می خواد بره کلاس اول)

1.        بچه یعنی کوچیکه

2.        من دوست ندارم تا اون موقع هیچ اتفاقی بیفته

3.        من از حق و حقوقم چیزی نمی دونم

4.        بچه ها نباید کار کنن

5.        اگر از کوچیکی کار کنن زندگیشون خراب میشه

ابراهیم حبیبی 14 ساله

1.        کودک یعنی کودک

2.        سلامتی. اون روز روزِ خوبی باشه و هیچ اتفاقی نیفته

3.        تو خونه باید مهربون باشن و بهمون خوب برسن

4.        اگر نیاز داشته باشن بچه باید کار کنه

5.        باید کار کنن باید پول ها رو جمع کنن و پس انداز کنن

سیف االه تاجیک 11 ساله

1.        بچه یعنی به بچه باید برسن

2.        یه نقشه ی گنج پیدا کنم که تا آخر عمر راحت زندگی کنم

3.        حقِ من اینه که بابام هرچی می خوام برام بخره

4.        بچه می تونه هم کار کنه هم نکنه (یعنی یه ماه کار کنه یه ماه کار نکنه)

5.        باباش باید یه زنِ پولدار بگیره که نه خودش و نه بچه ش دیگه کار نکنن!

مژگان حیدری 12 ساله

1.        بچه کسی هست که مادر و پدرش آرزوش رو دارن که همیشه بچه شون باهاشون زندگی کنه و این که بچه چراغ خونه س

2.        بچه ها توی روزِ جهانیِ کودک خوشحال باشن

3.        من از حق و حقوقم چیزی نمی دونم

4.        اگر دوست داشتن می تونن کار کنن

5.        نمیشه که هیچ بچه ای کار نکنه

آمنه مرتضایی 14 ساله

1.        بچه یعنی نعمتِ توی خونه. بچه اگه نباشه شادی دیگه نیست

2.        من دوست دارم کشورِ افغانستان پیشرفت کنه و خودم هم پول داشته باشم و به نیازمندها کمک کنم

3.        تو خونه باید با من خوب حرف بزنن ئ احترام به بزرگتر واجب است و این که بیرون به ما افغانی نگن

4.        بچه نباید کار کنه

5.        توی کشور صلح و دوستی باشه و رئیس جمهور به مردم برسه و به نیازمندا کمک کنه تا بچه ها دیگه کار نکنن

میلاد علیزاده 9 ساله

1.        بچه یعنی خوب باشه. درس بخونه. سرِ کلاس بره. بی ادبی نکنه. باید خوب درس بخونه

2.        آروز می کنم جشنِ خوب برگزار بشه. دوست دارم همه خوشحال باشن

3.        من از حق و حقوقِ خودم هیچ چیز نمی دونم

4.        به نظرِ من بچه ها نباید کار کنن بزرگ که شدن کار کنن

5.        بچه ها باید به پدر و مادراشون توی کارِ خونه کمک کنن

تهیه ی گزارش: سونیا مالکی (از بچه های واحد بهداشت و مددکاری)

حرفی بر پرسش و پاسخِ روز جهانیِ کودک با کودکان کار

تو جلسه ای که مطالب پرونده ی ویژه نامه ی روز جهانی کودک رو تعیین می کردیم پیشنهاد شد که یه شبه مصاحبه با کودکانِ کار داشته باشیم که سوال و جواب هایی راجع به روز جهانیِ کودک باشه و خودِ کودک. سوال ها با بحثِ زیاد انتخاب شد و در آخر کسی پیشنهاد داد که خوب حالا همین سوالا رو از بچه های یه مدرسه ی معمولی هم بکنیم و مقایسه کنیم.. ولی نه.. سریع رد شدیم از این حرف.. که مگر معیارِ قضاوت، کودکانِ طبقه ی متوسطن؟ یعنی فقط مدِ نظر قرار دادن دو مسئله ی حدِ وسط بودن و در اکثریت بودن باعثِ معیار بودن میشه؟ نه.. اصلا اینطور نیست چون جامعه ی آماریِ ما جامعه ای مطلوب نیست…. پس، فقط به پرسش و پاسخ های خام بسنده کردیم. بدون مقایسه.. بدون تحلیل… اما،

حرف آخر اینکه:

به این توجه کردین که چند مورد تعریف کودک رو کسی می دونستن که آرزوهایی داره و باید بهش برسه؟

به این توجه کردین که اکثرشون یا نمی دونستن حق و حقوقشون چیه و یا تصورِ درستی از معنیِ حق و حقوق نداشتن؟

به این توجه کردین که آرزوهای اکثرشون آرزو نیست بلکه خواسته های اولیه ی زندگیه؟

به این توجه کردین که مژگان پرسید مگه میشه هیچ کودکی کار نکنه؟

به این توجه کردین که تنها کسی که تخیلشو پرواز داد سیف الله بود که آرزوی نقشه ی گنج کرد؟

به این توجه کردین که اکثرشون دلیلِ کار کردنشون رو پدر و مادر می دونستن نه جامعه؟

Comments
13 Responses to “پرسش و پاسخِ روز جهانیِ کودک با کودکانِ کار”
  1. eterafat می‌گوید:

    اوههمم…… دوباره باید بخونمش.
    =============================
    جیران:
    دستت درد نکنه امیر جان !!!

  2. دلم کودکی میخواد .. بدون هیچ سوال و جوابی ..

  3. سعيده می‌گوید:

    واااااي! راست مي گي ارزوهاشون آرزو نبود بلكه يه خواسته اوليه بود از زندگي. و تعريفشون از كودك خيلي جالب بود.
    =======================================
    جیران:
    …………………………

  4. noiselesspider می‌گوید:

    به این توجه کردی که چه خوب تجزیه تحلیل می کنی؟ 🙂
    ==============================
    جیران:
    تو به این توجه کردی که الان عاشقانه دوستت دارم؟
    🙂

  5. ثمین(نوا) می‌گوید:

    سلام آپم[گل]

  6. sell this domain at sedo می‌گوید:

    Hello,The Topic of your blog is very Suit to me, I hope more exchanges with you this Motif.

  7. ثمین(نوا) می‌گوید:

    سلام ممنونم که اومدی ولی این من زیاد ناراحت نیستم فقط به خاطر رفتار «اون» تو کلاس یه ذره ناراحت بودم دیگه داشتم کلافه می شدم ولی به خاطر شروع کردن کتاب سوزوکی خیلی خیلی خوشحالم
    راستی آپم خیلی گنگ بود؟
    در ضمن من چشای شما رو ندیدم ول باید بگم منم خیلی شما رو دوست دارم تهران که اومدم حتما به مریم و محیا می گم که منو بیارن پیش شما
    ======================================
    جیران:
    آره به به بیا 🙂
    دیدم خیل ناراحت نیستی ولی گفتم که شادیاتم غم آلو می باشد 🙂
    حرص نخور گاو و گوساله همه جا هست 🙂 حالا البته اون که…
    قربونت برم مهربون 🙂 گنگ گنگ هم نبودی ولی مرموزانه بود :*

  8. ثمین(نوا) می‌گوید:

    راستی قالب جدید مبارک
    =============================
    جیران:
    بووووووووووووووووووس

  9. Yasaman می‌گوید:

    سلام. من پام رسید به تهران. اما چه رسیدنی!
    برنامه خودتون برای روز جهانی کودک چی بود جیران؟
    بچه ها هم مثل موجوداتی که ما ازشون دفاع می کنیم ( اهانت نه. حیوونا موجودات با شرفی هستن و قصدم بی احترامی به کسی نیست) اسیر دست آدم بزرگایی شدن که برای زندگی بقیه تصمیم میگیرن. نه توی به دنیا اومدنشون حق انتخاب دارن نه توی چگونه زندگی کردنشون.
    منم توی یزد به دوتا مدرسه شبانه روزی سر زدم که بعدا برات می گم چه چیزایی اونجا دیدم. غم انگیز بود
    ================================
    جیران:
    نه راستش تشبیهت کاملا درست بود..
    ا… آؤه بیا تعریف کن برام شاید به یه دردمون خورد 🙂
    سوقاتی هم باید بدی…
    ما والا واسه روز جهانی کودک امسال فقط بیانیه دادیم و به یه عالمه دلیل مراسم نداشتیم..
    کلا زمونه ی خوبی نیست نرگس…

  10. narges می‌گوید:

    جالب بود مرسی جیران،
    مخصوصا حرف سیف الله که گفته: باباش باید یه زنِ پولدار بگیره که نه خودش و نه بچه ش دیگه کار نکنن!
    یعنی نگران، یعنی چشم به راه قدم های آرامش و آسودگی
    ================================
    جیران:
    وای آره 🙂 من گه کلی خندیدم راستش از روش فکری این بچه!!! باید ببینیش آخه نرگس..
    تو یه موتورسازی کار می کرد پارسال با حقوق هفته ای 4500 تومن 😦 تازه شاد و شنگول هم بود همیشه..
    😦 😦

  11. شبگرد می‌گوید:

    کودک یعنی کسی که وقتی دستشو میاره بالا تا آرزوهاشو بگیره
    یه آچار ندن دستش بگن برو سر کارت……..!!!!!!!
    کودکان کار و خیابان بچه هایی هستن که طعم بزرگی رو خیلی زود چشیدن… حتی زودتر از بعضی بزرگا!!!!
    نمیدونی چقدر سخته وقتی داری توچشماش نگاه میگنی و اون داره از آاروزهاش برات میگه…..
    آرزو کردن برای خیلی از اونها یه آرزوی محال شده…
    بیام بفهمونیم به اونهایی که میتونن کاری کنن و نمیکنن!!
    =============================================
    جیران:
    فدات شم سمیه.. جدا همینه که میگی…
    کاش بتونیم و داریم سعیمونو می کنیم..
    راستی گذاشتمت تو لیست خبر اگه چیزی به ذهنت می رسید بگو دیگه…

    جیران:

  12. ارسلان می‌گوید:

    خوب! بالاخره وبلاگ سروسامون گرفت! یه سر بزن.
    =================================
    جیران:
    چشم 🙂
    آفرین ارسلان روشنم کردی 🙂

  13. باران می‌گوید:

    مطلب خوبی بود و خوب هم تجزیه تحلیل شده بود.
    فقط این قالب وبت با همه قشنگیش یه خرده شلوغ و سخت کاره ! مثلا ستون سمت چپ با فونت سیاه میوفته رو عکس سمت چپ با زمینه تیره !
    معمولن هم فونت پستاتون کم رنگه زمینه هم صورتیه و کمی برای چشمهای ضعیفی مثل من سخت .
    =====================================
    جیران:
    الان یه عکس دیگه میذارم:)
    چشم عزیز دل الان عوض می کنم…

پاسخی بگذارید

