بحث: نمادسازی و کمرنگ کردن دیگران..

چندی تو فیس بوک عکس پروفایلم «رضا شهابی را آزاد کنید» بود که برداشتم و عکس خودمو گذاشتم و مسئولیت عکس رضا شهابی افتاد به گردن عموحسین !!

اما الان دیگه به این مسئله به شکل دیگه ای نگاه می کنم…

اینکه اینطور بُلد کردن بعضی ها و کمرنگ کردن بقیه و به عبارتی نمادسازی رو دیگه  مثبت نمی بینم..

اصلا مثبت نمی بینم..

شاید ندا و سهراب تبدیل به چهره های جهانی شدند ولی بقیه ی هشتاد نفر دیگه که کشته شدن چی؟؟

شاید شیوا نظرآهاری  چهره شد ولی نزدیک 800 نفر زندانی سیاسی دیگه چی؟؟

شاید  الان همه برای رضا شهابی دل می سوزونیم ولی حدود 200 تا کارگر زندانی دیگه چی؟؟

……

خواسته یا ناخواسته پررنگ کردن بعضی اسامی منجر به فراموش کردن و کمرنگ شدن بعضی اسامی دیگه میشه که به همون اندازه محق هستن برای یادآوری.. و حقشه که هربار به جای اینکه بگیم رضا شهابی رو آزاد کنین بگیم کارگرای زندانی رو آزاد کنید و حقش بود هربار که برای آزادی شیوا نظرآهاری نامه نوشته جمله ای نوشته می شد عوضش می کردیم و خواستار آزادی زندانی سیاسی می شدیم و هربار که اشکی ریخته می شد نه برای ندا و سهراب که برای همه ی کسایی بود که کشته شدن وقتی که مرگ حقشون نبود…

نه ذره ای  کمتر نه ذره ای بیشتر.. آیا این چهره های تبلیغاتی به بهای بی ارزشی بقیه می ارزه؟؟

این نظر منه.. نمی دونم شما چی فکر می کنین..؟؟

Comments
14 Responses to “بحث: نمادسازی و کمرنگ کردن دیگران..”
  1. eterafat می‌گوید:

    عزیز جان نماد ها همیشه تو یک جامعه بودند و هستندو از یک جنبه خوبه از یه جنبه نه! جنبه بدشو تو گفتی جنبه خوبشو من میگم.
    فکر کنم نماد بودن و نماد سازی خیلی مثبته ! در حقیقت نماد و سمبل نماینده دسته ای هستند که در راه هدف خاص هزینه میدند و مبارزه میکنن و به معنای زنده بودن اون مفهوم یا گروه خاص است . نماد و سمبل برجسته بودن و متمایز بودن و ممتاز شدن یک موضوع خاص هست که البته خود این نماد و سمبل باعث جذب بیشتر میشه مثلا اسانلو یا شهابی یک نماد از جنبش های کارگری هستند وقتی بزرگ روی عکس اسانلو نوشته می شه free osanloo منظور تمام فعالان کارگریه علاوه بر این همون طور که گفتم مردم جذب این فکر یا شخص نماد میشن! وقتی از ندا و سهراب صحبت میشه منظور همه ی کشته شده ها ست و مسلما برای ما سخته که مثلا اسم 72 نفر اسم حفظ کنیم چه برسه به این که بخوایم درمورد همشون حرف بزنیم بنابرین میگیم ندارو کشتند منظورمون همه ی کشته شده ها هستندیا همین طور برای 200 نفر که توگفتی( مطمئنی 200 نفر زندانی کارگری داریم؟)
    اتفاقا من نماد سازی رو خیلی دوست دارم چون باعث ایجاد هدف مشخص میشه و مسلما باعث ترس حکومت و حاکمیت از این نمادها! تو درنظر بگیر مثلا فردا همه ی کارگرای ایران عکس اسانلو رو به دست بگیرن و به خیابون بیان این چه مفهومی داره! یعنی آزادی همه ی فعالین کارگری نه صرفا اسانلو یا رضا شهابی! خود رنگ سبز یا سرخ هم نماد هست و به همون اندازه بیانگر قشر یا دسته یا گروه خاص ! اگر به قول تو این سمبل های رنگ باعث فراموش شدن رنگهای دیگه میشه اون وقت اگه من با رنگ بنفش بیام تو خیابون جه کسی میفهمه منظورم چیه؟ یا اگه من عکس کیانوش آسا(از کشته شده گان جنبش سبز) رو دستم بگیرم کی میفهمه منظورم چیه؟اما اگه من عکس ندارو دستم بگیرم منظورمو مشخص تر بیان کردم تا این که عکس یکی دیگر از کشته شده ها که کمتر شناخته شده است رو! اما درست میگی گاهی نماد ها و سمبل ها موضوعات یا کارهای دیگران را تحت اشعاع قرار میدند …
    ==============================
    جیران:
    تا حد زیادی با حرفت موافقم ولی باز مشکل دارم یه کم..
    به نظرم نمادها بریا تبدیل ذهنیت به عینیت خیلی خیلی موثرن ولی متاسفانه تو همین حد متوقف میشن.. می دونی یعنی فکر می کنم کاش وقتی کسی مثل شیوا رو (که متاسفانه حتی نماد خوبی هم نیست!) کردیم نماد از استفاده کنیم تا کم کم همه رو نام ببیم و ذهن ها رو متوجه همه بکنیم. این کارکرد درست نمادسازی میشه.. در صورتی که متاسفانه الان بعد از اینکه کسی رو به عنوان نماد گروهی شناختیم دیگه اصل قضیه فراموش میشه..
    در مورد رنگ سبز به نظرم فرق داره چون مشخصا رنگ شبز نشونه ی این جنبشه نه هیچ رنگ دیگه ای اما فقط ندا نبود که کشته شد. متوجه ای؟؟
    حرفات درسته ولی خوب این جنبه ی بدش هم غم انگیزه.. تو همه ی زمینه ها.. حتی تو نمادهای غیرانسانی.
    و به قول خودت از اول هم بوده.. فقط دلم می خواست کاش می شد از این نمادها استفاده ی بهتری بشه بریا باز کردن ذهن نه بریا متوجه کردن ذهن از کل به جز و در همون حد نگهش داشتن..
    (والا راست یا دروغ آمار رسمی و غیر رسمی اینو می گفت. اگه آمار دقیق تری داری بگو عوض کنم عزیزم)

  2. eterafat می‌گوید:

    راستی دیدی بچه مردمو فیلتر کردند؟
    آآآآآآآآآآ ه ای وبلاگ تنها مانده با تنهایی خویش!!! تو را آن به که فرو خفته باشی…
    ===================================
    جیران:
    کلا بلاگفا جای خوبی نیست..

  3. بابك شاه سياه می‌گوید:

    جيران جان! هرجا كه رسانه هاي كلان باشند،‌سرمايه ي نهفته در پشت آنهاست كه تصميم مي گيرد چه كسي بولد شود و چه كسي فراموش …
    طبيعتا و متاسفانه معيارهاي سرمايه داري هم در اين ميان دخيل هستند، اساسا رسانه ها در جامعه ي ما بر اساس ..سواستفاده ي ابزاريست كه البته اين در درجه ي اول تقصير خود قربانيان نيست مثلا كمتر شده تا عكس افغان شپش زده ي مفلوك روي جلد تايمز باشد تا زماني كه دختركي با قيافه ي شرقي دماغش بريده شد اصلا حرفي از خشونت طالبان بود؟ از سوي ديگر مثلا نمي توانيم بگوييم ندا آقا سلطان واقعا قصد انتحار داشت و يا بنا به صحبت هاي كاسپين ماكان و خانواده ي ندا،‌او آنقدر ها هم سياسي نبوده بنده خدا.
    حقيقت اين است كه بي بي سي و وي او اي بنا به ذات مرتجع خود و. براي زنده ماندن بر نا آگاهي سياسي اكثريت خاموش تكيه مي زنند … دور دور كاسبكاران است ديگر… اين امتداد همان نگاه ترحمي به كودكان كار است كه براي قربانيان سياسي چنين فضاي تبعيض آميز را مي سازد… به قول ديگر يكي ديگر اخلاق برژوازي اينست
    استاد اعترافات! هایدگر پدیدارشناسی را به این شکل تعریف می کند : » پروسه ای که به چیزها اجازه می دهد تا خود را ظاهر کنند» . تلاش های پدیدارشناسانه علت کشف ماهیت حقیقی چیز ها را به مردم می دهد ولی دید آنها تیره و تار گشته. چیز هایی که بدیهی است به واسطه ی مشاهدات انتزاعی [به صرف عادت] خفه شده اند…. نماد براي آنكه از هويت خود خالي شود و يك هويت اجتماعي بگيرد بايد يك پروسه ي زنجيروار اجتماعي را طي كند وگرنه خيلي مورد سواستفاده و تبعيض قرار مي گيرد
    آخرين نكته اينكه «ياران گمنام جنبش سبز» چند وقت پيش يك ليست 216 نفري از زندانيان سياسي را منتشر كرد و مدعي بود كه شامل همه ي زندانيان سياسي سراسر ايران است. حداقل پنج نفري كه من مي شناختم در اين ليست حضور نداشتندو به گمان من اين دقيقا اين دليلي جز تنگ نظري ندارد. نه تنها شمار زندانيان سياسي هم قطار ما بيش از اين حرفهاست كه حتي زندانياني در زندان حضور دارند كه از طيف هاي سياسي مرتجعي همچون كموله،‌جندالله، القاعده و مكتب الهادي هستند … آيا مي توان نسبت به همه ي اينها موضع آزادي گرفت؟ به نظر مي رسد معضل بزرگتر مشخص نبودن تمايز بين خطوط سياسي در ميان عموم سياست ورزان است.
    ============================
    جیران:
    آخیش 🙂
    تو که خودت اون روز بودی که با عمو هوشنگ بحث شد.. و دقیقا من خودم هم از همون روز بش فکر کردم خیلی و آخر دیدم که نه.. واقعا اینطوریاس..
    اینایی که تو نوشتی حرف منه فقط من هیچ وقت نمی تونستم اینجور بنویسم که تو با تحلیل نوشتی 🙂

    این جمعه هم که نیومدی این دفعه دیگه بیا دیگه 😐

  4. godool2 می‌گوید:

    با درود، بنظرم مشکل از اونجائی شروع میشه که ما بجای اینکه از عقاید دفاع کنیم یا به مبارزه با عقیده اقدام کنیم صاحبان عقیده را رد یا تائید میکنیم، در تمام ملل داشتن نماد کمک بزرگی به همبستگی میکنه ولی الزاما به این معنی نیست که بقیه را نادیده بگیریم ویا کم اهمیت باشن.
    =======================================
    جیران:
    شاید الزاما به این معنی نیست ولی نتیجتا به این معنیه

  5. narvan می‌گوید:

    عوض کردن اون جمله به جمله ی «زندانی سیاسی را ازاد کنید » کار مشکلی نیست…همین الان…هوم؟؟!!
    ===============================
    جیران:
    هان.. خدا خیرت بده. کجایی راستی خوبی؟ چی شد ختم به خیر شد یا نه هنوز..؟
    😦

  6. ارین می‌گوید:

    لایک
    ولی به هر حال به نظر من همیشه باید یه نماد باشه ! شایدپررنگ کردن سهراب بقیه رو کم رنگ کنه ولی اگه همون سهراب یا ندا بزرگ نمیشدن دیگه نمادی واسه بقیه نبود !
    تاثیر اینکه کل کسایی که کشته شدن رو بخوایم بزرگ کنیم و یه سری عکس ببینیم و اینا خیلی کمتر خواهد بود تا همون یه فیلم 20 ثانیه ای ای که از ندا دیدیم !
    البته به نظر منااااااااا !
    من کسی نیستم که نظر بدم ! :-؟؟
    =================================
    جیران:
    من باهات تا اینجا موافقم آرین که نمادسازی می تونه به تبدیل ذهنیت به عینیت کمک کنه. یعنی ببینی که واقعا این مسئله هست. ولی به شرطی که به شکل یک مثال عینی بمونه و خود پدیده رو تحت تاثیر قرار نده و از بین نبره. و تازه از اون بریا معرفی همه استفاده بشسه نه کمرنگ کردن بقیه و اصل موضوع

  7. شورشی می‌گوید:

    سلام رفیق:

    متاسفانه برای چندمین بارفیلترم کردن ولی من که ازرونمیرم واسه همینم بلافاصله یه وبلاگ جدیددرست کردم که آدرسش اینه:tarafe-ma2.blogfa.com

    خوشحال میشم که بازم طرفای ما ببینمتون!
    ============================
    جیران:
    فیلتر که نکردن کشتن

  8. شورشی می‌گوید:

    راستی خوشحال میشم درقسمت لینکهای وبلاگت هم اصلاحش کنی.

    درضمن اون آمار ۲۰۰نفر کارگرزندانی فکر نکنم درست باشه چون من خودم اخبار فعالین کارگری ودنبال میکنم تابحال به چنین آماری برنخوردم وبرام یه کم عجیب بود لطفااگه میشه اون منبعی که گفتی چنین اماری وگذاشته معرفی کن شاید واقعا چنین چیزی باشه واونا بهتر اطلاع داشته باشن.ممنون میشم رفیق بدرود
    =================================
    جیران:
    راستش نمی دونم الان از کجا آوردم!! اون روز که می نوشتم چند جا رو سرچ کردم تقریبا این بود. ولی میگم که، دقیق نیست.. هرکسی عدد دیگه ای داره رسمی یا غیر رسمی بگه من بذارم !

  9. رصا می‌گوید:

    فکر کنم منظور شما بیشتر نمادسازی بین حرکتها و جنبشهای سیاسی بوده باشه چون نماد سازی به خودی خود بد نیست مهم استفاده از اون نماد در اجتماع هستش که چه تاثیری میخواد روی اون جامعه بزاره و کسانی که نماد سازی میکنن چه هدفی رو دنبال میکنن که دوستمون جناب آقای بابک شاه سیاه به خوبی در مورد این موضوع توضیح دادن که چه عواملی دست به دست هم میدن که در یک جنبش و حرکت اجتماعی اشخاص خاصی به نماد تبدیل بشن .
    من خودم هم معتقدم نمادها ابزاری هستند در دست صاحبان قدرتهایی که یک حرکت ، یک جنبشی را در جامعه رهبری میکنن که بتونن با اون نظر عامه رو به خودشون جذب کنن . من با گفته شما موافقم که پررنگ کردن بعضی ها باعث فراموشی بقیه میشه ولی باید پذیرفت که هدف این نیست که کسی پررنگ بشه بلکه این فقط ظاهر قضیه هست و صاحبان قدرت در پی چیزی دیگر هستند که تا بوده همین بوده .
    ========================================
    جیران:
    کلا خیلی سمت و سو داره و درسته که همیشه همین بوده ولی این دلیل اینکه روال بدونیمش و موافق باشیم نیست..
    من مخالفم 🙂

  10. مهرداد می‌گوید:

    آره اسم بعضی ها کم رنگ میشه
    ولی بهتر از دست روی دست گذاشتن هاست
    ==========================
    جیران:
    نه.. دست رو دست هم نذاریم.. همیشه حتما راهی هست..

  11. ارین می‌گوید:

    بازم منظورم همون بود که خودت گفتی :دی
    =============================
    جیران:
    تو که قلبی….

  12. ناشناس می‌گوید:

    بنظر میرسه این آقا بابک درست معنی ارتجاع را نمیدونه که میاد کومله رو(حتی املاشم غلط نوشته)درردیف جنداله والقاعده ومکتب الهادی میذاره واقعا افسوس که ماه هنوزم بیشتر حفظ میکینم وکمتر فهم …
    ==================================
    جیران:
    غلط املایی چه ربطی به فهم داره؟؟ خود شما هم ما رو نوشتی ماه !!!
    بعد هم خودتو با بقیه جمع نزن. اگه تو به جای فهم حفظ می کنی که منم قبول دارم که این کارو می کنی من و بابک و بقیه رو با خودت جمع نبند.

  13. سعيده می‌گوید:

    باهات موافقم. ما عادت داريم كلا بعضي ها رو براي خودمون نماد قرار بديم … اما ميشه از اين جنبه هم نگاه كرد كه اينها مي تونن جزئي از يك كل باشن و نماد اونها
    ===============================
    جیران:
    آره صفر و یکی نگاه نمی خوام بکنم.. جنبه هاش زیاده.. رو هم به نظرم میاد که خیلی راه و روش اصولی ای نباشه 🙂

  14. جوجه کلاغ می‌گوید:

    کاملا با این طرز فکرت موافقم. و البته مدتهای مدیدیست که به چنین روشی اعتقاد دارم.
    نا خودآگاه یاد این قانون توی کتاب قلعه ی حیوانات افتادم که: «همه ی حیوانات با هم برابرند اما بعضی برابرترند»
    ===============================
    جیران:
    دقیقا خوب اومدی اینو 🙂

پاسخی بگذارید

